کاهش 73 درصدی شکایات خدمات ارزش افزوده

به گزارش مجله بهسان، به گفته مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، شکایات مشترکان از خدمات ارزش افزوده در سه ماه نخست سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال 1398، با کاهش 73 درصدی روبرو شده است.

کاهش 73 درصدی شکایات خدمات ارزش افزوده

خدمات ارزش اضافه نموده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است، از جمله شامل مسابقات و رای گیری، تبلیغات موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی و اطلاع رسانی. اگرچه استفاده از این خدمات ارزش اضافه نموده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکت های ارزش اضافه نموده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد.

پس از آن، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- مهر ماه سال گذشته درباره کلاهبرداری های ارزش اضافه نموده گفت: پنج شرکت در این زمینه شناسایی شده که یک شرکت پشت همه اینهاست و حتی در یک پفراینده 33 میلیارد کلاهبرداری اجرا شده، به مردم برگردانده شده است. پس از آن نیز اظهار داشت شرکت های خدمات ارزش اضافه نموده در این مدت به ادعای خودشان 13 هزار میلیارد تومان درآمد داشتند.

آذری جهرمی همچنین اظهار داشت اگر خدمات واقعی ارزش اضافه نموده که در حمایت از کسب وکارها صورت می گیرد از کلاهبرداری ها جدا نشود، کل سرویس های ارزش اضافه نموده برای همیشه تعطیل خواهد شد. در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش اضافه نموده در مصوبه 300 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موسوم به سرانجام وس تصویب و از 19 خرداد لازم الاجرا شد.

در این راستا پیمان قره داغی -مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- درباره آمار مربوط به شکایات مربوط به خدمات ارزش اضافه نموده (وس) در سال 1398، اظهار داشت: سال گذشته 953 شکایت در مورد خدمات ارزش اضافه نموده در سامانه 195 ثبت شده که 331 شکایت آن مربوط به سه ماهه اول سال است. از این تعداد 44 شکایت در فروردین، 157 مورد در اردیبهشت و 130 شکایت در خرداد سال گذشته ثبت شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سه ماهه اول سال جاری 89 شکایت ثبت شده، که تعداد آن در فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب 27، 42 و 20 شکایت بوده و این نشان می دهد که نارضایتی مشترکان از خدمات ارزش اضافه نموده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری شرح داد: این آمار نشان می دهد که تلاش های وزارت ارتباطات در راستای آگاهی رسانی مردم از نحوه فعال و غیرفعال سازی خدمات ارزش اضافه نموده و ایجاد موانع برای سوءاستفاده از این خدمات به نتیجه رسیده است و علاوه بر این، اپراتورها نیز براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موظف هستند درباره خدمات ارزش اضافه نموده و هزینه آن به مشترکان اطلاع رسانی کنند.

قره داغی با بیان اینکه رگولاتوری روش های مختلفی را برای اطلاع مردم از هزینه های خدمات ارزش اضافه نموده و فعال یا غیرفعال کردن آن در نظر گرفته است، اظهار داشت: مشترکان می توانند با شماره گیری کد دستوری #800* از خدمات ارزش اضافه نموده فعال خود و هزینه های آن آگاه شوند و در صورتیکه تمایلی به دریافت خدمات ندارند، آنها را غیرفعال کنند. علاوه بر این، مراکز تماس اپراتورها نیز موظف هستند که جوابگوی مشترکان باشند و در صورت عدم تمایل مشترکان، خدمات وس برایشان غیرفعال شود.

وی اضافه نمود: علاوه بر بحث اطلاع رسانی و آگاهی سازی در مورد خدمات ارزش اضافه نموده، تصویب مقررات مربوط به خدمات ارزش اضافه نموده در قالب مصوبه 300 و اجرای آن از 19 خرداد سال جاری نیز در کاهش شکایات مربوط به وس بسیار موثر بود، براساس این مصوبه، مشترکانی که به استفاده از خدمات ارزش اضافه نموده تمایل دارند، باید بسته های مخصوص این خدمات را خریداری کنند، در نتیجه اپراتورها نمی توانند بدون اطلاع از شارژ مشترکان کم کرده و یا هزینه سرویس های وس را روی قبض آنها محاسبه کنند. به همین دلیل فرایند کاهشی شکایات مربوط به وس طبیعی بوده و امیدواریم به مرور زمان به صفر برسد.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری عنوان نمود: بیشترین شکایات ثبت شده در سامانه 195 مربوط به عضویت ناخواسته در سرویس های ارزش اضافه نموده و بی اطلاعی از هزینه ها است که با اجرایی شدن مصوبه 300، دیگر نمی توان به صورت ناخواسته مشترکان را وارد عرصه خدمات ارزش اضافه نموده کرد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: behsanshop.ir شناسه مطلب: 1137

به "کاهش 73 درصدی شکایات خدمات ارزش افزوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 73 درصدی شکایات خدمات ارزش افزوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید