راه یافتن پسرک به دروازه اسکار
به گزارش مجله بهسان، خبرگزاری فارس: کارگردان انیمیشن پسرک گفت: هنرمندان می توانند با خلق یک اثر هنری به شکلی اثرگذارتر از مرگ بر... گفتن ها در دنیا عمل نمایند.
انیمیشن پسرک ساخته مونا عبدالله شاهی است که پس از یک سال از ساخت آن تاکنون در جشنواره های بین المللی حضوری پیروزیت آمیز داشته است که از مهمترین آنان می توان به جشنواره های AYACC کشور چین، Cinanima پرتغال، Zoom لهستان، Tricky WOMEN اتریش، ECOZINE اسپانیا، LA Bobine , Grenoble فرانسه، GreenBay و جشنواره آتلانتای آمریکا اشاره نمود. این فیلم، پیروز به کسب جایزه ویژه هیات داوران چین و جایزه نخست جشنواره لهستان نیز شده است.
داستان انیمیشن پسرک در میانه جنگ جهانی دوم و در جغرافیایی التقاطی از کشورهای مختلف درگیر جنگ رخ می دهد. روایتی از پسرک یتیمی که بر خلاف دستور ارتش به ترک شهر، از رفتن به همراه مردم سرباز زده و برای به اتمام رساندن کاری به نوانخانه باز می گردد. عکاسی جنگی که ناظر این اتفاقات است با دنبال کردن پسرک سعی در کشف دلیل رفتار اوست!
مصاحبه با کارگردان به همراه عکس هایی از این فیلم انیمیشن در ادامه می آید.
آسیب های جنگ به بچه ها را به تصویر کشیدم
مونا عبدالله شاهی در گفت وگو با مادرخصوص این اثر ماندگار گفت: جشنواره هنر مقاومت در هر دوره انیمیشن هایی به سفارش خود فراوری می نماید؛ در دوره سوم و به دعوت استاد گلپایگانی فیلمنامه پسرک را به وی پیشنهاد دادم. فیلمنامه ای که در طی نوشتن طرحش از ماجرایی در خصوص یک عکاس جنگی به داستان پسرکی در خلال جنگ تغییر کرد.
وی درخصوص فراوری فیلم پسرک گفت: فراوری این کار به دلیل بروز مشکلاتی مانند بدقولی های مرسوم در پیش فراوری و بعضی رخدادها به وقفه افتاد اما با کمک دوستان هنرمندانی چون محمدحسن اعظم پور، لیلا آهنگ، سارا صابری، بهروز شهامت و دانیال استاد حمید و دیگر دوستان به نتیجه خوبی رسید.
کارگردان انیمیشن پسرک یادآور شد: بخش مهمی از این انیمیشن کانسپت آن است که با توجه به تطبیق زمانی آن با جنگ جهانی دوم به صورت سیاه و سفید به قلم توانمند محمدحسن اعظم پور شکل گرفت و با جانبخشی بسیار خوب لیلا آهنگ و سارا صابری تکمیل شد. پس از آن مرحله رنگ کار فرا رسید که کمی به طول انجامید چرا که برای هر ثانیه از انیمیشن به طور معمول 10 تا 12 فریم احتیاج است و تکمیل و رنگ آمیزی هر ثانیه از این کار به سختی خلق 10 تابلوی نقاشی بود. و چیزی معادل 4000 تابلو برای تمام آن.
وی درباره چگونگی انتخاب داستان، گفت: در ابتدا با یکی از دوستانم می خواستیم درباره عکاسی جنگ داستانی بنویسیم اما کمی بعد با آمدن یک کاراکتر پسر بچه در داستان خاطره ای در ذهنم یادآور شد که خودآگاه یا شاید ناخودآگاه داستان را به مسیری دیگر برد! چند سال پیش برای شهدای شهرری مالتی مدیایی طراحی و فراوری کردیم. برای ساخت آن عکس های بسکمک از شهدای ناحیه ری را مرور می کردم. در میان آنها یک دختر کوچک هم وجود داشت. شاید روزها فکر می کردم کودک معصوم در تصویر اگر زنده مانده بود می توانست امروز چه کسی باشد؟ شاید یک هنرمند بزرگ... پس داستان من به سمت پسرکی رفت که می توانست در غیاب جنگ استعدادی بزرگ باشد.
عبدالله شاهی اضافه کرد: پس از آن به شکل الهام بخشی تکه ها به هم چسبیدند. حضور عکاس و دوربینش مطلبی را در ذهنم به جوشش انداخت. بمب های اتم که تشعشات آن می تواند تصاویری از قربانیان خود در لحظه مرگ بر دیوارهایی که نزدیک به آن باشند ایجاد نمایند. مانند آنچه در عکاسی برای فیلم نگاتیو رخ می دهد و در خاتمه بمب اتم پس از انفجار، سایه کودک در حال نقاشی به همراه آنچه کشیده است بر دیواری تصویر می نماید!
ماجرای دو پسرککارگردان انیمیشن پسرک درباره نامگذاری این اثر نمایشی گفت: به دو دلیل، اسم فیلم را پسرک گذاشتم اول آنکه قصه در خصوص یک پسر کوچک است و دلم می خواست تنهایی و کوچکی اش در این جهان را بارها تکرار کنم و دوم آنکه پسرک نام مستعار نخستین بمب اتمی است که در هیروشیمای ژاپن جان بیش از 100 هزار نفر را گرفت. من به این شکل در نظر داشتم تقابل جهانی بچه ها و بزرگسالان، جهانی صلح و جنگ را با این واژه بیان کنم.
وی اعلام نمود: کار من درباره کشتار جمعی و صلح جهانی است. می خواستم نشان دهم که خشونت جنگ چه بلایی سر اندیشه ها هنرها و آرزوها می آورد.
اثر هنری می تواند بر ابرقدرت ها پیروز گردد
عبدالله شاهی یادآور شد: به نظرم شعارها در جهان کنونی کارکرد خود را از دست داده اند و هنرمندان می توانند با خلق یک اثر هنری به شکلی اثرگذارتر از مرگ بر... گفتن ها در جهان عمل نمایند! آثار جشنواره مقاومت که همگی طعنه به معضلات جنگ که برخاسته از ابرقدرت ها و کژخواهی های شان است میزنند، در جشنواره هایی به نام و بر پرده سینماهای همان ابرقدرت ها به نمایش درآمده است این پیروزی و گسترش پیامی است که به مدد هنر به دست می آید!
راه یافتن پسرک به دروازه اسکار
وی گفت: فیلم پسرک در جشنواره های متعددی راه یافته است یکی از مهمترین آنها جشنواره آتلانتای آمریکا بود. آتلانتای یکی از چندین دروازه اسکار است که در صورت کسب جایزه ای در آن فیلم می تواند به اولین مرحله انتخابی اسکار راه بیاید. و پسرک تنها نماینده ایران در سال 2016 در این جشنواره بود! البته جای خشنودی دارد که اتفاق مشابه در باقی دروازه های اسکار برای انیمیشن های ایرانی دیگری نیز اتفاق افتاده است که مایه مباهات است.
تأثر مخاطبان از دیدن فیلم پسرککارگردان انیمیشن پسرک درباره ارتباط با مخاطبان گفت: من به جشنواره های متعددی همچون آتلانتا دعوت شدم اما به دلیل عدم حمایت نتوانستم، در آنجا حضور داشته باشم و تاثیر فیلم بر مخاطب خارجی را از نزدیک لمس و تجربه کنم.
عبدالله شاهی اضافه کرد: در زمان یکی از اکران های فیلمم در ونکور کانادا، تماس تلفنی با عوامل برگزارنماینده فیلم داشتم. صبح با من تماس گرفتند تا به سؤالات تماشاگران پاسخ بدهم؛ یکی از خانم ها می گفت ما امروز انیمیشن های مختلفی از کشور شما دیدیم اما با دیدن پسرک درد و رنج جنگ به شکلی عمیقی به من منتقل شد. چگونه چنین کاری را انجام دادی؟ پاسخ من آن بود چون برای ساخت آن لحظه به لحظه رنج کشیدم. چرا که ذهن من در موقع ساخت این اثر مملو از تصاویری از خشونت جنگ های متعدد جهان مانند جنگ جهانی اول و دم، کشتار سردشت و جنگ بوسنی بود. ما فرزندان نسل جنگیم. دهه 60 به جهان آمده ام و میدانم وضعیت سرخ به چه معناست.
وی پیرامون برنامه ای برای پخش این انیمیشن در رسانه ملی، گفت: این فیلم به جشنواره های متعددی ارسال شده و تا 6 ماه دیگر همچنان مستعد ارسال به جشنواره های درجه آ است؛ اما بسیار خشنود خواهم شد که به صلاح دید تهیه نماینده اثر پس از اتمام برنامه های اصلی که برای ارسال به جشنواره ها داریم این فیلم از رسانه ملی نیز پخش گردد یا در گروه هنر و تجربه و در قالب نمایش آثار انیمیشنی جشنواره مقاومت به نمایش درآید.
منبع: برترین هابه "راه یافتن پسرک به دروازه اسکار" امتیاز دهید
دیدگاه های مرتبط با "راه یافتن پسرک به دروازه اسکار"
ترنم 1 تیر 1400
خانم عبدالله شاهی یکی از نخبگان بزرگ کشور ما هستند که آثار بسیار خوبی خلق کرده اند.
امیدوارم که به چنین هنرمندان بزرگ و بی ادعایی بیشتر از این بها داده شود.