تشکیل انستیتو تخصصی چاپ؛ گامی بلند برای ارتباط صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه
به گزارش مجله بهسان، خبرنگاران ، محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران: بی شک یکی از رویدادهای مهم و اثرگذار در سال گذشته و در شروع قرن تازه هجری شمسی در حوزه صنعت استراتژیک چاپ کشور، عقد تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه در راستای ایجاد زیرساخت های لازم برای راه اندازی انستیتو تخصصی چاپ بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران بود.
حرکتی که سنگ بنای آن در هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و سومین همایش علوم و فناوری چاپ ( همزمان با 11 شهریور روز ملی صنعت چاپ) گذاشته شد و در آیین اختتامیه جشنواره ملی چاپ در اسفندماه نهایی و به امضای دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حسن قدسی پور، ریاست محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.
امیدوارم که در سال تازه با تحقق و عملیاتی شدن مفاد این تفاهم نامه گامی بلند در ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه و جامعه علمی کشور به منظور کاهش وابستگی، برطرف نیازهای فناورانه و مدیریتی، تربیت نیروی انسانی مجهز به دانش روز و در کل حرکت به سوی دانش بنیان شدن این صنعت با استفاده از پتانسیل های بالقوه و بالفعل جامعه علمی و نخبگانی کشور باشد.
در این میان با توجه به چالش ها و فرصت های داخلی و بین المللی و بعلاوه شرایط تازه و متغیر فضای کسب و کار در سال 1402، بیش از هر زمان دیگری ایجاب می نماید که فعالان و صاحبان کسب و کار در حوزه صنعت چاپ به روینمودهای زیر توجه نموده و در برنامه کاری و اولویت های مدیریتی شان بگنجانند.
1- ضرورت به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبه در سطوح مدیریتی و عملیاتی واحدهای چاپی و حرکت به سمت دانش بنیان شدن و بهره گیری از مزایا و امتیازات آن
2- رجوع به مراکز علمی و پژوهشی برای برطرف نیازهای مختلف به ویژه نیازهای فناورانه خود
3- به کارگیری و پیاده سازی مدیریت علمی به جای مدیریت سنتی و غیرعلمی
4- برنامه ریزی برای حضور در بازارهای صادراتی و بین المللی به ویژه حضور در بازار های کشورهای منطقه و استفاده از فرصت های به وجود آمده به علت به عضویت درآمدن ایران در پیمان های منطقه ای همچون شانگهای، بریکس، اوراسیا، اکو و … به جای تمرکز بر بازار داخلی
5- ضرورت حفظ هر چه بیشتر نیروهای انسانی به عنوان مهمترین و ارزشمندترین سرمایه هر واحد صنعتی با مشارکت واقعی آنان در همه امور
6- افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها به منظور حفظ موقعیت خود در فضای رقابتی
7- استانداردسازی و شفاف سازی مالی به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی و جریمه های سنگین
8- جایگزینی فروش محصول به جای کار دستمزدی و انجام خدمات
9- تجمیع یا توسعه واحدهای کوچک به منظور مالی شدن فعالیت های آن ها و جلوگیری از تعطیلی واحد های عمدتا غیرمالی کوچک
10- اولویت قرار دادن مشارکت در مسئولیت های اجتماعی و برندسازی برای کل صنعت استراتژیک چاپ کشور.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران