چهره ایران را در اسپانیا چگونه به رخ می کشند؟
به گزارش مجله بهسان، ایران پس از دو سال دوری از نمایشگاه های خارجی، درحالی قرار است حضور در نمایشگاه اسپانیا را تجربه کند که یکی از بخش های پرطرفدار، یعنی اجرای زنده موسیقی را به خاطر کرونا حذف نموده و برخلاف آنچه تشریح شده است برنامه های متفاوتی برای حضور قدرتمند در این رویداد جهانی در مقایسه با گذشته ندارد.
به گزارش خبرنگاران، یک ماه مانده تا برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا، نشست هم اندیشی برپایی غرفه ایران با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان مجری غرفه ایران در فیتور، برگزار گردیده تا طبق موضوع اعلام شده برای این نشست، راه کارهای حضور قدرتمند ایران در این رویداد جهانی آنالیز گردد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش تر مجری دیگری را برای فیتور اسپانیا معرفی نموده بود، اما چندی پیش، این مسؤولیت را به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که چندین دوره سابقه برگزاری این نمایشگاه را داشته است، واگذار کرد.
هادی سجادی راد ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ در این نشست که با حضور شرکت کنندگان نمایشگاه فیتور 2022 برگزار گردید، با بیان این که غرفه ایران در بخش اروپایی نمایشگاه واقع شده و ابعاد آن هفت و نیم در 16 متر است، با مرور کاستی های دوره های پیشین، به آنالیز راهکارهایی که برای معرفی ظرفیت های بی شمار و متنوع ایران می توان اجرا کرد، پرداخت.
بنا بر گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، دیجیتال محور بودن تبلیغات، آماده سازی ویدئوهای سه بعدی، برگزاری نشست های ایران شناسی، ارائه بسته های سرمایه گذاری در حوزه صنعت گردشگری، بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای ایران در اسپانیا، استفاده از نمایشگرهای دیواری نمایشگاه و ایجاد مجذوب کنندهیت های بصری از موضوعات مورد توافق و تأکید حاضران بود.
اشاره به این برنامه ها به عنوان راه کاری برای حضور قدرتمند ایران در نمایشگاه اسپانیا، آن هم پس از حدود دو سال دوری از چنین مجامعی، درحالی است که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در دوره های پیشین، برنامه های مشابهی را اجرا نموده و یا در دستور داشت و اینک، با وجود کوچک شدن سهم ایران از بازار جهانی سفر، تغییری در محتوا و برنامه ها برای حضور قدرتمندتر مشاهده نمی گردد. ضمن این که در این نشست تاکید شده در این دوره از نمایشگاه فیتور به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا موسیقی زنده به وسیله هنرمندان کشورمان اجرا نخواهد شد.
ایران زمستان 2020 پیش از همه گیری کرونا، زمانی که درگیر بحران های سیاسی و اقتصادی سال 98 بود و گردشگران خارجی در تردید سفر به ایران به سر می بردند، در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و با اجرای گروه پایکوبی های آیینی خطه خراسان بزرگ، چهره شاد ایران را به نمایش گذاشت. هرچند که شرکت کنندگان آن سال هم از خلوتی غرفه ایران سخن می گفتند، اما آن اجرا در چند روز برپایی فیتور، پرطرفدراترین و مجذوب کننده ترین بخش غرفه ایران به حساب آمد. آن سال هم به رغم ایرادهای وارد شده به کیفیت محتوای برنامه های غرفه ایران، در شرایطی که امنیت کشور خدشه دار شده بود، تغییری در شرایط داده نشد.
سوای محتوای قابل تأمل نمایشگاه پیش رو، وسعت غرفه ایران در نمایشگاه 2022 فیتور به نسبت دوره های پیشین کوچک تر شده است که رییس جامعه تورگردانان ایران به خبرنگاران گفت: حدود 17 شرکت کننده در این فضا از نمایشگاه فیتور حضور خواهند داشت که حدود 12 شرکت کننده از تورگردان ها و باقی از جمع هتلداران و فروشندگان صنایع دستی خواهند بود.
بسیاری از آژانس داران به خبرنگاران گفته اند که با توجه به رکود دوساله صنعت گردشگری، توقف سفرها و از دست رفتن منابع اقتصادی و درآمدی، توان حضور در این نمایشگاه را ندارند و از حمایتی هم بهره مند نشده اند. طبق اعلام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قیمت اجاره یک متر فضای نمایشگاه 450 یورو بدون محاسبه هزینه غرفه است که حداقل متراژ قابل واگذاری شش متر معین شده و هزینه ارسال هر کیلو بار نیز چهار دلار اعلام شده که کل این هزینه ها بدون درنظر گرفتن هزینه سفر، بلیت و اقامت است.
نمایشگاه فیتور اسپانیا طبق آخرین اعلام قرار است از 19 تا 23 ژانویه سال 2022 برابر با 29 دی تا 3 بهمن 1400 در مادرید اسپانیا برگزار گردد. فیتور یکی از مهم ترین نمایشگاه گردشگری در بازار کشورهای لاتین زبان است که جمهوری دومینیکن، کشوری اسپانیایی در دریای کارائیب، شریک این دور نمایشگاه به شمار می آید.
در دوره های پیشین این نمایشگاه، بیش از 10 هزار کمپانی گردشگری از جمله آژانس های مسافرتی، شرکت های توریسم محلی، سازمان های رسمی، تورگردان ها، شرکت های حمل و نقل، هتل ها و اقامتگاه ها، شرکت های خدماتی و مراکز آموزشی حضور داشتند و نزدیک به 8500 روزنامه نگار و بلاگر این نمایشگاه را پوشش دادند.
منبع: خبرگزاری ایسنا