همه چیز درباره انواع پدال خودرو ؛ ایرادهای گاز و ترمز و کلاچ و شرایط استفاده از آنها

به گزارش مجله بهسان، با شناخت انواع پدال خودرو می توان رانندگی با کیفیت تری داشت.آشنایی با عملکرد گاز و کلاچ و ترمز در بالارفتن از سربالایی تند، پایین آمدن از سراشیبی، فشاردادن هم زمان پدال گاز و ترمز، یدک کشیدن بارهای سنگین در خودرو های اتوماتیک و … کمک می کند. همه این موارد را در این گزارش بخوانید.

همه چیز درباره انواع پدال خودرو ؛ ایرادهای گاز و ترمز و کلاچ و شرایط استفاده از آنها

خبرنگاران - آشنایی با انواع پدال خودرو و شیوه استفاده از هرکدام از آن ها در خودروهای دنده ای و اتوماتیک، نقش مهمی در رانندگی در شرایط مختلف دارد و به بهبود کیفیت رانندگی افراد کمک می کند.

پدال خودرو یکی از ملموس ترین قطعات و اجزای خودرو به تعداد می رود که هر فردی با آن آشنایی دارد. پدال ها بخش جدایی ناپذیر هنگام رانندگی هستند و وجود ایراد و مشکل در آن ها می تواند بسیار خطرناک باشد. برای مثال گیر کردن پدال ترمز، گاز یا کلاچ از ترسناک ترین اتفاقات هنگام رانندگی است که نداشتن اطلاعات کافی درباره آن ها احتمالا اتفاقات بدی را می تواند به همراه داشته باشد. درادامه، به مسائل رایج پدال های خودرو اشاره خواهیم کرد.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

  • پدال گاز خودرو
  • پدال ترمز خودرو
  • پدال کلاچ خودرو
  • ترمز و گاز در خودرو اتوماتیک
  • جعبه دنده اتوماتیک
  • طریقه قرارگرفتن پاها روی پدال های خودرو
  • فشاردادن هم زمان پدال گاز و ترمز

پدال ها اهرم هایی در خودرو هستند که با کمک نیروی پای انسان حرکت می کنند. خودروهای دنده ای سه پدال گاز، ترمز و کلاچ دارند و پدال کلاچ در خودروهای اتوماتیک حذف شده است. در خودروهای دنده ای پدال گاز در سمت راست، پدال ترمز در وسط و پدال کلاچ در سمت چپ و در خودروهای اتوماتیک پدال گاز در سمت راست و ترمز در سمت چپ قرار گرفته است. هرکدام از این پدال ها وظیفه خاصی به عهده دارند که بدون آن ها، رانندگی سخت و غیرممکن می شود.

پدال گاز

پدال گاز به دریچه گاز متصل است. اندازه هوای ورودی به پیشرانه با دریچه گاز تنظیم می شود. برای مثال، هنگامی که پدال گاز را فشار می دهیم، دریچه گاز باز می شود و در پی آن هوای ورودی به پیشرانه خودرو هم بیشتر خواهد شد. پس از ورود هوای زیاد به پیشرانه، مصرف سوخت و سرعت خودرو هم افزایش پیدا می کند. گاهی اوقات ممکن است این پدال به درستی کار نکند و عملکرد خودرو با اختلال روبرو شود که در این صورت باید ببینیم مشکل از کجا است.

مسائل پدال گاز

یکی از مسائل پدال گاز، به هم خوردن تنظیمات پدال گاز در قسمت دریچه گاز است. بعد از باز شدن دریچه گاز یا به عبارتی فشار دادن پدال گاز، خودرو باید سریع تر حرکت کند؛ اما هنگامی که به صورت ناگهانی پدال گاز را فشار می دهیم و قدرت پیشرانه کم می شود، می تواند به دلیل وجود مشکل در دریچه گاز باشد. اگر هوا و سوخت کافی به پیشرانه نرسد، قدرت آن کم می شود.

دلایل گیرکردن پدال گاز

گیرکردن پدال گاز دلایل زیادی می تواند داشته باشد که ازجمله می توان به عمل نکردن سنسور پدال گاز، گرفتگی دریچه گاز، شکستگی پدال و آسیب دیدن سیم (کابل) گاز اشاره کرد.

چرا بعد از فشاردادن پدال گاز، سرعت خودرو زیاد نمی شود؟

اگر بعد از فشار دادن پدال گاز، سرعت خودرو زیاد نمی شود، باید آرام آرام پدال را برای زیاد کردن سرعت فشار دهید. این اتفاق می تواند به دلیل مسائلی مانند ترکیب شدن آب با بنزین، وجود مشکل در فیلترهای هوا و سوخت، فرسودگی پمپ بنزین و به هم خوردن زمان بندی احتراق ایجاد شود.

هنگام گیرکردن پدال گاز چه باید کرد؟

هنگام گیر کردن پدال گاز، باید از ترمزدستی استفاده کنید و دنده را در حالت خلاص قرار دهید و سپس پیشرانه را خاموش کنید. اگر جعبه دنده خودرو دستی است، بعد از فشار دادن پدال گاز، خودرو را در حالت خلاص قرار دهید. با انجام این کار، احتمالا مشکل حل می شود. اگر خودرو اتوماتیک باشد، ممکن است با خلاص کردن دنده و استفاده از ترمزدستی و خاموش کردن خودرو، این مشکل برطرف شود.

چرا خودرو بی دلیل گاز می خورد؟

یکی از رایج ترین دلایل گازخوردن خودرو، وجود مشکل در دریچه گاز است. هنگام فشار دادن پدال گاز به توان دنده توجه کنید. اگر دور پیشرانه با دنده هماهنگ نباشد، چراغ پیشرانه روشن و مشکل دوچندان می شود.

پدال ترمز خودرو

پدال ترمز به گونه ای طراحی شده است که باید با کمترین فشار پا عمل کند و با اندازه نیروی واردشده به پدال ترمز می توان بیشترین کنترل را روی خودرو داشت؛ اما گاهی اوقات ممکن است پدال ترمز به درستی عمل نکند که باید دلایلش بررسی شود. درادامه، بعضی را مسائل متداول پدال ترمز خودرو را بررسی می کنیم.

دلایل سفتی پدال ترمز

سفتی پدال ترمز می تواند به دلیل ضعیف بودن بوستر ترمز، نشتی شیلنگ خلأ، درست عمل نکردن دریچه بررسی کننده و درست نصب نشدن اجزای ترمز باشد.

چرا ترمز ضعیف عمل می کند؟

گاهی اوقات ممکن است که ترمز خودرو به خوبی عمل نکند و نتواند خودرو را به خوبی متوقف کند. این عیب می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • تمام یا کم شدن روغن ترمز
  • وجود نقص فنی در سیلندر اصلی ترمز
  • وجود هوا در مخزن روغن ترمز
  • تمام شدن لنت ترمز
چرا پدال ترمز نرم است؟

نرم بودن پدال ترمز می تواند به دلایل زیر باشد:

  • وجود نشتی در شیلنگ ها
  • ورود هوا به مدار هیدرولیک
  • تمام شدن لنت ترمز یا خوردگی لنت
  • کثیف بودن روغن ترمز
چرا پدال ترمز ارتعاش دارد؟
  • وجود ارتعاش در پدال ترمز می تواند به دلایل زیر باشد:
  • شل شدن اتصالات فرمان
  • خرابی، شل شدن پیچ و به هم خوردن تعادل چرخ ها
  • خوردگی دیسک های ترمز

پدال کلاچ خودرو

کلاچ واسطه انتقال قدرت بین پیشرانه و جعبه دنده است

کلاچ درحقیقت واسطه انتقال قدرت بین پیشرانه و جعبه دنده است که باید بتواند در مواقع لزوم نیروی پیشرانه را به جعبه دنده قطع و سپس وصل کند. پدال کلاچ برای قطع و وصل کردن نیرو به کار می رود.

پدال کلاچ میان پیشرانه خودرو و جعبه دنده ارتباط برقرار می کند. یکی از اشتباهات رایج رانندگی و نگه داری از خودرو، استراحت دادن پا روی کلاچ یا تکیه دادن پا روی کلاچ است. بهتر است برای استراحت دادن پا از مکان های استراحتی استفاده کنید که در خودروها برای پا وجود دارد. همچنین به تنظیم صندلی خودرو هم توجه کنید؛ چراکه گاهی تنظیم نبودن صندلی می تواند عادت قرار دادن پا روی کلاچ را شکل دهد.

گاهی اوقات پدال کلاچ (کلاج) پایین می رود؛ ولی دنده عوض نمی شود که این عیب می تواند به دلیل قطع شدن اتصال کابل کلاچ و تمام شدن روغن در مدار هیدرولیک یا وجود نشتی در آن باشد.

صفحه کلاچ قطعه ای است که روی لنت ها را می پوشاند. این قطعه مصرفی در گذر زمان تمام می شود و معمولا باید بعد از طی کردن هر شصت هزار کیلومتر تعویض شود. ازجمله نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ می توان به این ها اشاره کرد:

  • احساس لرزش در اتاق خودرو
  • سفت شدن پدال کلاچ
  • درجازدن دنده
  • هم خوانی نداشتن دور پیشرانه و سرعت خودرو
نحوه تنظیم سیم کلاچ

برای تنظیم سیم کلاچ (کلاج)، پایانه اتصال سیم کلاچ را پیدا کنید. پایانه اتصال دو مهره دارد که تنظیم به کمک آن ها انجام می شود. مهره کوچک را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود. سپس، مهره بزرگ تر را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این کار باعث می شود که پدال کلاچ بالاتر آزاد شود. پدال کلاچ را امتحان کنید. اگر شرایط آن درست نبود، باید مراحل را تکرار کنید.

چه زمانی باید سیم کلاچ را تنظیم کنیم؟

در شرایط زیر، باید سیم کلاچ خودرو را تنظیم کرد:

  • هنگامی که کلاچ به راحتی آزاد نمی شود
  • لغزش کلاچ
  • پدال در حالت استاندارد نیست

یکی از نکات مهمی که هنگام گیر کردن پدال ها باید به آن توجه کنید، بررسی کف پوش های خودرو است. اگر کف پوش ها استاندارد نباشند، در جای خود حرکت می کنند و زیر پدال می فرایند که ممکن است مانع از حرکت پدال ها شود.

جای ترمز و گاز در خودرو اتوماتیک

امروزه با پیشرفت فناوری و مکاهمه شدن زندگی انسان ها، رانندگی در خیابان های شلوغ بسیار طاقت فرسا است؛ مخصوصا اگر مجبور باشید ساعت های زیادی را صرف رانندگی کنید. در این شرایط، خودرو دنده ای انتخاب مناسبی نیست و بهتر است به فکر خرید خودرو مجهز به جعبه دنده اتوماتیک باشید؛ به خصوص در کلان شهرها. فرض کنید در شهر بزرگی ساعت ها در ترافیک هستید و جعبه دنده خودرو شما دنده ای است. در این صورت، مدام باید دنده عوض کنید و پاهایتان روی کلاچ باشد؛ ولی اگر جعبه دنده خودرو شما اتوماتیک باشد، با خیال آسوده و بدون استرس می توانید رانندگی کنید.

جعبه دنده اتوماتیک

رانندگی با خودرو مجهز به جعبه دنده اتوماتیک با وجود سادگی، تفاوت هایی با رانندگی با خودروهای مجهز به جعبه دنده دستی دارد. خودرو اتوماتیک دو پدال (گاز و ترمز) دارد. در قسمت کنسول مرکزی، محلی برای دسته دنده دیده می شود که علامت هایی با حروف (P - پارک)، (R - دنده عقب)، (N - خلاص)، (D - دنده حرکت به جلو)، (M - دنده های دستی) دارد. دقت کنید این علامت ها در بیشتر خودروهای اتوماتیک مشترک هستند. درادامه با علائم روی دسته دنده خودرو اتوماتیک بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • حالت P: زمانی که خودرو را روشن می کنید و دسته دنده را روی این حالت می گذارید، خودرو نمی تواند حرکت کند (حتی اگر گاز بدهید).
  • حالت N: در هنگام روشن ماندن خودرو و قرار دادن دنده در این حالت، خودرو بدون هیچ تغییری در حالت خود باقی می ماند. حالت خلاص مانند این است که در جعبه دنده دستی شما هیچ دنده ای را انتخاب نکرده اید.
  • حالت R: استفاده از این حالت، همانند خودرو دنده ای برای عقب راندن است.
  • حالت D: در صورت قرار دادن دسته دنده در این حالت و زمانی که پای خود را از روی ترمز برداریم، خودرو به سمت جلو حرکت خواهد کرد.

در بعضی از خودروهای دنده اتوماتیک مخصوصا خودروهای اسپرت، سازنده خودرو گزینه ای روی دسته دنده برای حالت اسپرت یا تغییر شرایط نوع رانندگی (کلاسیک و شهری و اسپرت) قرار داده است.

دقت کنید که تعداده های 1 و 2 و 3 روی دسته دنده برای زمانی هستند که به قدرت بیشتر از پیشرانه خودرو احتیاج داشته باشید و می توانید دنده را به صورت دستی عوض کنید. برای روشن شدن خودرو، دنده را روی حالت N یا P قرار دهید و سپس استارت بزنید. برای شروع به حرکت و تغییر دنده خودرو، با زدن دکمه کناری دسته دنده آن را آزاد کنید و می توانید آن را به راحتی تغییر دهید. در نظر داشته باشید در تمام خودروهای دنده اتوماتیک، دکمه کنار دسته دنده وجود ندارد. در این نوع خودروها، به فشار دادن دکمه احتیاجی نیست و درواقع، قرار دادن دکمه کنار دسته دنده برای امنیت بیشتر است؛ البته این بدان معنی نیست که خودروهای دنده اتوماتیک فاقد دکمه کنار دسته دنده امنیت ندارند.

مقدمات برای حرکت خودرو دنده اتوماتیک

زمانی که پای خود را از روی پدال ترمز بر می دارید، خودرو به آرامی شروع به حرکت خواهد کرد و برای حرکت با سرعت بیشتر، باید پایتان را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید. برای جاده های معمولی، دنده را روی حالت D قرار دهید و دیگر به قرار دادن دنده به وضیعت دستی احتیاجی ندارید تا سرعت بیشتر از حد مجاز نداشته باشید.

توجه کنید جعبه دنده خودروهای دنده اتوماتیک بسیار حساس هستند و از رانندگی هیجانی بپرهیزید و هیچ وقت جعبه دنده خودرو را زیر فشار قرار ندهید. برای سلامتی و طول عمر بیشتر گیبرکس خودرو دنده اتوماتیک هر چند ماه یک بار روغن جعبه دنده را بازبینی کنید. نوع روغن جعبه دنده را حتما از کنندگی سؤال کنید.

قبل از توقف کامل خودرو، هرگز حالت پارک را درگیر نکنید

به منظور پارک کردن خودرو مجهز به جعبه دنده دنده اتوماتیک، با ترمز خودرو را به حالت ایست کامل برسانید. سپس، دنده را روی حالت P (به معنی پارک) قرار دهید و خودرو را خاموش کنید.

توصیه دیگر اینکه هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در شرایط خلاص و سپس انتخاب D برای شروع به حرکت یا راه افتادن می تواند خسارت و آسیب جبران ناپذیری به جعبه دنده اتوماتیک خودرو شما وارد کند. توصیه دیگر اینکه قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید.

یدک کشیدن بارهای سنگین در خودرو های اتوماتیک

برای یدک کشیدن بارهای سنگین از دنده های کمکی استفاده نکنید؛ زیرا احتمال دارد جعبه دنده آسیب ببیند؛ بنابراین، زمانی که تغییر زیادی در این وزن ایجاد می شود، تأثیرات مخربی روی جعبه دنده خواهد داشت. به کارگیری دنده های کمکی در چنین مواقعی این اطمینان را به وجود می آورد که مجموعه جعبه دنده برای حمل بار از دورهای بالاتر پیشرانه استفاده می کند.

حتما مراقب باشید وزن خودرویی که یدک می کشید، بیش از اندازه و تحمل خودرو شما نباشد. جعبه دنده خودرو دنده اتوماتیک فوق العاده حساس است و در چنین شرایطی آسیب جدی می بیند. طول عمر جعبه دنده خودرو شما بستگی به نوع رانندگی و مراقبت شما دارد.

بالارفتن از سربالایی تند

جعبه دنده اتوماتیک خودرو هنگام بالارفتن از سربالایی و راستاهای پرشیب و تپه ها و راستاهای کوهستانی سخت، در شرایطی مشابه و یدک کشیدن بارهای سنگین قرار می گیرد. پس زمانی که در حال بالارفتن از سربالایی سخت هستید، حتما از دنده کمک جعبه دنده استفاده کنید (حالت دستی).

پایین آمدن از سراشیبی

یکی از شیوه هایی که بعضی از آن اطلاعی ندارند، استفاده از دنده های کمکی در پایین آمدن از سراشیبی های تند است. انجام این کار باعث صرفه جویی در استفاده از سیستم ترمز و طولانی تر شدن عمر لنت ها می شود. ترمزگرفتن حین پایین آمدن از سراشیبی ها می تواند به گرم شدن بیش از حد آن ها و در بعضی مواقع ازدست دادن توان توقف به وسیله ترمزها منجر شود. البته هنوزهم در چنین شرایطی شما به نیروی ترمز احتیاج خواهید داشت؛ ولی بدین ترتیب در بخش عمده ای از سفر از استفاده از آن خودداری می کنید.

به هیچ نام در سراشیبی ها اجازه ندهید خودرو دور بگیرد؛ چراکه کنترل خودرو در این حالت بسیار سخت می شود. حتما سعی کنید در سراشیبی ها، دسته دنده را در شرایط دستی و دنده خودرو را روی 2 قرار دهید و با سرعت تعیین شده راستا را طی کنید.

حرکت با دنده عقب

اول از همه خودرو باید کاملا ایستاده باشد. سپس دنده را روی حالت R قرار دهید و آرام آرام پای خود را از روی ترمز بردارید و روی گاز بگذارید و فشار دهید. برای استفاده از N روی دسته دنده، زمانی می توانید از این حالت استفاده کنید که خودرو در حال حرکت نباشد و برای مدت کوتاهی پارک کرده اید. در حالت رانندگی، به هیچ وجه دسته دنده را روی این حالت قرار ندهید.

برای استفاده از دنده های سنگین یا L، باید بدانید زمانی که به قدرت بیشتری در خودرو احتیاج دارید، می توانید از این دنده ها استفاده کنید. این دنده ها معکوس عمل می کنند؛ یعنی با افزایش تعداده، قدرت خودرو را کم می کنند. برای تعویض دنده بین دنده های سنگین و D به ایستادن احتیاجی نیست. برای سهولت و افزایش امنیت در رانندگی، از پای راست خود برای ترمزگرفتن و گاز دادن استفاده کنید و به پای چپ خود استراحت دهید. همیشه بعد از ایست خودرو، آن را در حالت P قرار دهید؛ در غیراین صورت باعث آسیب جدی به جعبه دنده خواهید شد.

افرادی که خودرو دنده دستی داشته و به تازگی خودرو دنده اتوماتیک خریده اند، به این نکته توجه کنند که در خودرو دنده دستی سه پدال قرار گرفته است؛ ولی در خودرو دنده اتوماتیک دو پدال (ترمز و گاز) وجود دارد. حتما قبلا از رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک، چند بار تمرین کنید که ناخودآگاه پدال ترمز خودرو دنده اتوماتیک را با کلاچ اشتباه نگیرید.

اشتباهات رایج برای قرارگرفتن پاها روی پدال های خودرو

بعضی افراد دوست دارند صندلی خودرو را جلو بشکند تا به سمت مقابل کاملا مسلط شوند. این کار اشتباه است و سرعت عمل راننده را در چرخاندن غربیلک فرمان و ترمزگیری کاهش خواهد داد و می تواند خطرناک باشد. توجه کنید که صندلی راننده نباید خیلی عقب باشد که هنگام گرفتن کلاچ، پای چپ راننده کشیده شود و زانو نباید هیچ خمشی داشته و نه راننده آن قدر جلو باشد که زانویش به داشبورد خودرو برسد؛ چون در این حالت، وقتی می خواهد پنجه پای خود را از روی پدال گاز بردارد و روی پدال ترمز قرار دهد، پایش به بغل پدال ترمز گیر خواهد کرد و می تواند خطرناک باشد.

باید پاشنه پای راست راننده روبه روی ترمز باشد و کاملا مسلط به پدال ترمز و برای گرفتن پدال گاز، فضای کافی داشته باشد که پاشنه پا ثابت نگه دارید و پنجه پا را بچرخانید و پدال گاز را فشار دهید. توجه کنید که پدال ترمز مهم است و برای گرفتن آن درمقایسه با پدال گاز به نیروی بیشتری احتیاج است و اگر در زمان هایی که سریع ترمز می گیرید، پایتان از روی آن سُر بخورد، خطرناک خواهد بود؛ پس پایتان همیشه به پدال ترمز مسلط باشد.

برای پدال کلاچ هم هر موقع کارتان با کلاچ تمام شد، باید حتما آن را بردارید و سمت چپ پدال روی کف خودرو قرار دهید (هرگز پایتان را به صورت آماده باش روی کلاچ نگه ندارید).

فشاردادن هم زمان پدال گاز و ترمز

اگر زمانی که پدال گاز و ترمز را هم زمان فشار می دهید، ترمزهای عقب درگیر باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ راننده با فشار هم زمان پدال ترمز و گاز باعث می شود روتورها به دلیل گرمای زیاد بشکنند. گرما پوشش کالیپر ترمز را کاملا از بین می برد و حتی باعث می شود پین لنت های ترمز تاب بردارد و بی استفاده شود. نمی دانیم ترمزها هنگام خرابی دقیقا به چه دمایی می رسند؛ اما با توجه به تغییرات صورت گرفته در پین ها و روتورها می توان آن را بیشتر از 540 سانتی گراد دانست. البته چنین مواردی در حالتی رخ می دهند که فشار دادن پدال گاز و ترمز به صورت مداوم و طولانی مدت انجام شود.

شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که اگر پدال گاز و ترمز را هم زمان فشار دهید، چه چیزی در انتظار خودروتان خواهد بود. باید تأکید کنیم این عمل بیشتر برای برن اوت (Burnout) یا بکسواد صورت می گیرد که موجب می شود چرخ های خودرو در حالت ایستاده بچرخند و دود کنند. البته هیچ گاه چرخ های خودرو برای زمان طولانی در این حالت قرار نمی گیرند و نباید به این اندازه نگران بود. باید اطمینان دهیم درصورت فشردن هم زمان پدال گاز و ترمز، این اتفاق برای خودرو شما رخ نخواهد داد و تنها لنت ها و لاستیک های شما دچار خوردگی می شوند.

منبع: زومیت

منبع: بیت ران
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: behsanshop.ir شناسه مطلب: 1794

به "همه چیز درباره انواع پدال خودرو ؛ ایرادهای گاز و ترمز و کلاچ و شرایط استفاده از آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره انواع پدال خودرو ؛ ایرادهای گاز و ترمز و کلاچ و شرایط استفاده از آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید