منهارت ئی 30؛ چرا این ب ام و تمام نمی گردد؟!
به گزارش مجله بهسان، ئی 30 (E30) یک کد افسانه ای در صنعت خودرو است و مفهوم عمیقی را همراه خود دارد. عاشقان ماشین مخصوصا ب ام و به خوبی می دانند که ئی 30 یکی از مجذوب کننده ترین پلتفرم های معرفی شده به وسیله طراحان باواریائی است که سال 1982 معرفی و تا 1994 روی خط فراوری قرار داشت.
به گزارش عصر ایران، ب ام و ئی 30 در کلاس سگمنت دی قرار می گیرد. این گروه میزبان خودرو های لوکس کوچک است. ب ام و ئی 30 با توجه به سال فراوری از منظر ابعاد 4320 تا 4460 میلیمتر طول، 1645 میلیمتر عرض و 1360 تا 1400 میلیمتر ارتفاع داشت.
وزن خالص خودرو نیز 1080 و 1200 کیلوگرم محاسبه شده است.
ب ام و ئی 30 در تاریخ خودرو دنیا نیز یک محصول شاخص و دارای اهمیت محسوب می گردد، اما چرا؟
در پاسخ به این سوال وارد جزئیات تخصصی و خیلی پیچیده نمی شویم بلکه با یک پرسش دیگر همه چیز را پاسخ می دهیم! به نظر شما چه دلیلی دارد که هنوز این خودرو در سراسر دنیا هوادار دارد؟ چه دلیلی دارد که هنوز هنگامی که این خودرو را در خیابان مشاهده می کنید محو زیبایی آن می شوید؟
جالب آنکه نمونه های تمیز ب ام و ئی 30 در ایران قیمت معینی ندارند و حتی 1 میلیارد تومان هم برایش قیمت معین می گردد!
زبان طراحی قدرتمند ب ام و در ارائه این محصول شرایطی را ایجاد نموده که نمی توان زمانی برای پایانش متصور شد، پس ئی 30 از آن پلتفرم های جاودانه صنعت خودرو است.
منهارت پرفورمنس تیونر بسیار مطرح آلمانی که ارتباطات نزدیکی با ب ام و دارد، در یکی از تازهترین پروژه های خود سراغ ب ام و ئی 30 ام رفته تا یک هیولای تازه را معرفی کند. این پروژه 3.5 توربو ام اچ 3 نام دارد.
منهارت در بخش پیشرانه از تپنده 6 سیلندر 3.6 لیتری آلپینا بی 7 اس توربو برای این ئی 30 استفاده نموده است. البته فقط یک جابجایی ساده نیست و بسیاری از قطعات مهندسی تازهی را پشت سر گذاشته اند. سیستم اگزوز تازه اختصاصی منهارت پرفورمنتس، اینترکولر و توربو تازه، ریمپ و بسیاری دیگر از تغییرات شکل گرفته تا مقدار خروجی به 405 اسب بخار و گشتاور به 649 نیوتن متر برسد. جعبه دنده 5 سرعته دستی نیز با محور عقب در ارتباط است.
منهارت از رینگ های اختصاصی 19 اینچی مشکی مات 6 پره دوبل برای این ب ام و استفاده نموده که در هماهنگی با رنگ قرمز دور رینگ و کالیپر سیستم ترمز برمبو بسیار مجذوب کننده شده است. در این معجون می توان دیسک 13 اینچی سیستم ترمز را نیز مشاهده کرد.
(ترمز های عقب در حالت استاندارد حفظ شده اند، اما برای جلو از کالیپر 4 پیستونه و دیسک 13 اینچی استفاده شده است.)
سیستم تعلیق حرفه ای از برند اچ اند آر نیز این مجموعه را مجذوب کننده تر از هر زمان نموده است.
رنگ بدنه نیز کد خاصی از سبز پررنگ مات است و از پنل های فیبرکربن در قسمت های مختلف مانند اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب استفاده شده است.
منهارت پرفورمنس قیمت این تخفه دهه نودی را هنوز معین ننموده است.