راد: نسل جوان از تاریخ ایران چقدر آگاه است؟

به گزارش مجله بهسان، نوع روایت و داستان سریال کلبه ای در مه و البته قاب بندی های زیبا و طبیعت چشم نواز شمال ایران باعث شده تا این مجموعه در همین قسمت های ابتدایی مورد توجه مخاطبان شبکه سه قرار بگیرد.

راد: نسل جوان از تاریخ ایران چقدر آگاه است؟

علاوه بر اینها، بازیگران کاربلد زیادی در این مجموعه حضور دارند که خشایار راد یکی از آنهاست. راد در فیلم ها و سریال های زیادی بازی نموده و در مقام بازیگر به درستی توانسته ابعاد متنوعی از یک نقش را به نمایش گذاشته که از جمله مهمترین آنها می توان به بازی در آثار پرمخاطبی چون کوچه اقاقیا، خانه به دوش، متهم گریخت، ترش و شیرین و سارق و پلیس اشاره نمود. یکی از این نقش های خاص شخصیت سروان ثابتی در سریال تاریخی کلبه ای در مه به کارگردانی حسن لفافیان است که درباره اش با خشایار راد در خبرنگاران گفت و گو نموده ایم.

ظاهرا این روزها همچنان مشغول فیلمبرداری سریال کلبه ای در مه هستید؟

خب داستان این سریال در بستر وقایع اول انقلاب اسلامی می گذرد و در آن سعی شده با رعایت استانداردهای جذابیت دراماتیک بصورت غیر مستقیم به مولفه های تاریخی انقلاب اسلامی پرداخته گردد. این سریال در لوکیشن های مختلفی چون شمال، شهرک غزالی، شهریار و... فیلمبرداری می گردد که البته فیلمبرداری اش هنوز هم به انتها نرسیده، اما مردم می توانند قسمت های آماده و تدوین شده آن را از تلویزیون مشاهده نمایند.

پس فرصت نمی کنید هر شب سریال تان را به عنوان بیننده دنبال کنید؟

اینطور نیست. اگر سرکار نباشم قطعا برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت خودم و کلیت مجموعه آن را نگاه می کنم و البته اگر شب ها سر کار باشم حتما بازپخش اش را می بینم.

در همین ابتدای پخش سریال چه بازخوردی از مردم گرفتید؟

مردم که همواره به ما لطف دارند. در این سریال هم مثل باقی کارها لطف مردم شامل حال ما شده و توانسته اند در همین قسمت های ابتدایی با آن ارتباط برقرار نمایند.

شخصیت سروان ثابتی در کلبه ای در مه و البته فیلم نامه برای شما چگونه تعریف شد؟

سروان ثابتی، سروانی است که با خیلی از همکارن خودش متفاوت است و همین تفاوت های اخلاقی و عملکردی اش برای من جالب است. او بسیار منضبط و قانونمند است و این ضابطه مند بودن را نه تنها در خصوص خودش بلکه در خصوص دنیا و انسان های اطرافش هم دارد.

غالبا فیلمنامه از نگارش تا پخش تغییرات زیادی را شامل می گردد. بنابراین زمانی که فیلمنامه به دست تان رسید، سروان ثابتی را چگونه دیدید و این شخصیت چقدر در اجرا تغییر کرد؟

فیلمنامه مکتوب است و طبیعتا وقتی به مرحله اجرا می رسد باید مخاطب پسند باشد و دیالوگ ها، روابط و... قابل حس باشد. بنابراین تمام فیلمنامه از نگارش تا اجرا دستخوش تغییراتی جزئی می شوند. در سروان ثباتی هم جز یکی-دو مورد تغییر در دیالوگ ها آنهم برای جذابیت تغییری نداشتیم. بالاخره حسن لفافیان (کارگردان) هر آنچه که از دستش بر بیاید انجام می دهد تا کار موردپسند مردم قرار بگیرد.

فکر می کنید چقدر بازی و حضور شما و به خصوص گریم و لباس تان در قالب نقش سروانی در حدود 40 سال پیش برای مخاطب باورپذیر است؟

من در هر کاری تمام سعی ام بر این است که باورپذیر و ملموس باشد، اما باید قبول داشت که ماجرای این سریال در اوایل دهه 60 می گذرد و خیلی از ما وقایع آن روزها را از نزدیک دیدیم. ولی نسل نوجوان و جوان ما آن روزها را لمس ننموده اند و بنابراین شاید باور خیلی از مسائل و نکاتی که در این سریال مطرح شده برایشان سخت باشد.

با توجه به گسترش کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، بازی در شهرستان و روستای شمالی چطور بود؟ از سختی های این کار و رطوبت شمال و کرونایی که حاکم است بگویید.

کار در شرایط کرونایی آنهم در هوای شمال که یک روز باران می آید، یک روز رطوبت به شدت بالاست و... بسیار بسیار مشکل است، اما از عوامل سریال کلبه ای در مه ممنونم که با این تفاصیل تمام تلاشش را کرد که کار مطلوب و مخاطب پسندی ارائه دهد.

برای بازی در این اثر تاریخی چقدر زمان خود را صرف تحقیق و مطالعات تاریخی جزئیات و مناسبات اوایل دهه 60 کردید؟

برای بازی در این سریال مطالعه ای درباره آن برهه تاریخی خاص و اتفاقات جانبی اش نداشتم. فیلمنامه و نقش ام را خواندم و احساس کردم که چارچوب نقش با خلقیاتم همخوانی دارد. بنابراین فیلمنامه و توضیحات کارگردان برایم کفایت می کرد.

به نظر شما ساخت و فراوری سریال های تاریخی تا چه اندازه ضرورت دارد؟

تجربه ساخت فیلم ها و سریال های تاریخی گویای آن است که مردم آثار تاریخی را چه بر اساس داستان یا شخصیت واقعی، چه بر اساس قصه ای درباره یک برهه تاریخی دوست دارند و با عشق و علاقه آن را دنبال می نمایند. این مجموعه ها باعث می گردد تاریخ نیاکان ما به صورت تصویری برای آیندگان مان به جای بماند و در حقیقت نقش عمده ای در آشنا کردن جوانان و نسل آینده با تاریخ کشور دارد. البته این مساله به توانایی نویسنده در تعریف قصه و کارگردان هم بستگی دارد که چطور تصویری منطقی و جذاب از این داستان تاریخی ارائه می دهد. متاسفانه آشنایی نسل جوان ما با تاریخ کم است و این نقیصه ای است که باید مرتفع گردد.

ساناز قنبری / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: behsanshop.ir شناسه مطلب: 1717

به "راد: نسل جوان از تاریخ ایران چقدر آگاه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راد: نسل جوان از تاریخ ایران چقدر آگاه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید