پرداخت تسهیلات به خودروسازان تصویب شد؛ هر خودروساز 20 همت وام می گیرد
به گزارش مجله بهسان، بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات به خودروسازان موافقت کرد. مبلغ این تسهیلات 20 هزار میلیارد تومان برای هر خودروساز اعلام شده است. این مبلغ کلان قرار است وارد زنجیره تأمین صنعت خودرو یا همان قطعه سازان خودرو گردد. اما آیا پرداخت چنین تسهیلاتی قرار است به شکوفایی صنعت خودرو بی انجامد؟ یا فقط بخشی از اَبَر بدهی خودروسازان را جبران کند؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: خودروسازان در زیاندهی وحشتناک، قطعه سازان طلبکار در حال ورشکستگی؛ اما کام از کسی بر نمی آید. تنها آه از نهاد مردمی بلند شده است که دیگر توان خرید خودروی قدیمی ایرانی را هم ندارند. چرخه ای مسموم و معیوب که سال هاست چنین شرایطی دارد و هر روز هم در حال بدتر شدن است.
حالا هم بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات به خودروسازان موافقت نموده است. سیدمحمد اتابک، وزیر صمت در نشستی با فعالان مالی و صاحبان صنایع استان البرز، از موافقت بانک مرکزی با تخصیص تسهیلات 20هزار میلیارد تومانی برای هر یک از خودروسازان کشور خبر داده است.
به گفته وی: این تسهیلات به صورت مستقیم به زنجیره تأمین صنعت خودرو پرداخت می گردد تا منابع مالی در مسیر پشتیبانی از قطعه سازان و حفظ پایداری فراوری هزینه گردد.
البته هنوز معین نیست آیا این تسهیلات شامل مونتاژ کاران هم خواهد یا خیر؟
پرداخت تسهیلات به خودروسازان برای کاهش بدهکاری
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو نیز در تشریح آخرین شرایط مطالبات زنجیره تأمین از خودروسازان کشور اعلام نمود: مجموع مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان به 160 هزار میلیارد تومان رسیده، که از این رقم 40 هزار میلیارد تومان از سررسید گذشته و هنوز معین تکلیف نشده است.
به بیان دیگر، پرداخت تسهیلات به خودروسازان، نه برای شکوفایی صنعت خودرو بلکه برای جبران بخشی از بدهکاری خودروسازان به قطعه سازان تدارک دیده شده است. تا تدوام این چرخه معیوب فراوری تضمین گردد؛ البته فراوری خودرو همراه با زیان!
در واقع سال هاست خودروسازان داخلی بنا به دلایل مختلف مدام در حال فراوری زیان هستند. وقتی این زیان به مرحله بحرانی و کاهش شدید فراوری می رسد و باعث افزایش وحشتناک قیمت خودرو در بازار می گردد، دولت با پرداخت تسهیلات به خودروسازان، ادامه چرخه معیوب فراوری را میسر می نماید. کسی هم نمی داند تا چه زمانی قرار است این روند ادامه یابد.
تا کنون تمام راهکارهای ارائه شده، به وسیله دولت در جهت ساماندهی بازار خودرو مانند عرضه خودرو در بورس کالا، سامانه یکپارچه فروش خودرو، واردات بسیار محدود و … با شکست روبرو شده است. چرا که هیچ کدام از این روش ها به درستی اجرا نشده اند. وقت آن نیست که با آزاد کردن بدون قید و شرط واردات خودروی نو و دست دوم و سپردن افسار امور به خود مردم، روی خوش بازار را ببینیم؟
منبع: بیت ران