هواپیما چگونه آماده پرواز می گردد؟
به گزارش مجله بهسان، آیا می دانستید که قبل از ورود مسافران به هواپیما و آغاز عملیات پرواز مراحل متعددی برای بازرسی فنی و آماده سازی هواپیما برای پروازی امن انجام می شوند.
کلیه سفرهای هوایی با رزرو بلیط به وسیله مسافر شروع می گردد؛ در واقع، مسافران باید مطابق با برنامه سفر تفریحی، کاری و... خود با مراجعه به ایرلاین ها، آژانس های مسافرتی یا وب سایت های معتبر برای تهیه بلیط خود اقدام نمایند.
در این رابطه، همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست و جوی پرواز خبرنگاران فهرستی از بلیط های موجود به مقصد مورد نظرتان را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را با مقرون به صرفه ترین قیمت ممکن تهیه کنید.
پس از تهیه بلیط مسافر در موعد مقرر بسته به نوع پرواز (داخلی یا خارجی) چند ساعت پیش از پرواز به فرودگاه مراجعه می نماید. به عبارت دیگر، برای مسافران مراحل پرواز با ورود به فرودگاه و چک-این و... شروع می گردد و در نهایت، به تحویل بار در مقصد به انتها می رسد؛ ولی قبل از ورود مسافران، مراحل متعددی برای آماده سازی هواپیما به وسیله واحد کیترینگ، تکنسین ها و مهندسان انجام می گردد. برای مثال، اعضای سه نفره گروه مهندسی شرکت ویرجین آتلانتیک روزانه کار خود را با کنترل شرایط مکانیکی کلیه اجزای هواپیماها در شلوغ ترین فرودگاه بریتانیا شروع می نمایند؛ و پس از تائید شرایط هواپیماها به وسیله این گروه سه فروند هواپیما رهسپار مقصدهای خود در اقصی نقاط جهان می شوند.
البته شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک دارای 41 فروند هواپیما است که از میان آن ها 27 فروند پروازهای طولانی انجام می دهند. تعدادی از این هواپیماها یک روز قبل از پرواز بعدی به فرودگاه می رسند و تعدادی نیز فقط چند ساعت تا پرواز بعدی روی زمین متوقف می شوند. در این فاصله تیم 42 نفره مهندسان تنها چند ساعت فرصت دارند تا کلیه تجهیزات ناوبری هواپیما را به صورت دستی کنترل نموده و از شرایط آن ها برای انجام پرواز بعدی اطمینان حاصل نمایند.
در جریان این بازرسی ها، هواپیما باید حداقل استاندارد لازم را برای پرواز کسب کند و تعدادی از قطعات نیز بر اساس تعداد ساعت پرواز جایگزین می شوند. البته معیارهای تعویض قطعات هواپیما بسته به استاندارهای سازمان ملی هواپیمایی هر کشور فرق دارد. ولی در هر صورت تنظیم چک فهرست هواپیما (مانند FLUSH VAC SYS ،TCU TEST،RIB 6 INSP) نیازمند دقت بالایی است و حتی مسافران از نام آن ها نیز بی اطلاع هستند.
در این رابطه، حجم کارهایی که به وسیله واحد فنی برای آنالیز هواپیماها انجام می گردد، بسیار زیاد است و شاید بعضی اوقات باعث ایجاد تاخیر در زمان پرواز نیز گردد. فشار ناشی از تاخیر ایجاد شده در پرواز در کنار حساسیت بالای کنترل سیستم های هواپیما، سختی کار مهندسان و تکنیسین های این بخش را دوچندان می نماید.
طبق قوانین اتحادیه اروپا، بر اساس شکایت ها و توئیت های مسافران بابت تاخیر در پروازها، ایرلاین به ازای تاخیر بیش از چهار ساعت برای هر مسافر متحمل 600 دلار خسارت می گردد. البته در این راستا صنایع هواپیماسازی نهایت کوشش خود را برای ارتقای تکنولوژی و قابلیت هواپیماها به کار می برند.
برای مثال، در هواپیمای بوئینگ 787 دریم لاینر (Boeing 787 Dreamliner) سیستم ناوبری هوشمند هواپیما این امکان را به مهندسان و تکنسین ها می دهد تا به راحتی کلیه اجزا را کنترل نمایند. بنابراین، کامپیوترهای هوشمند می توانند با گزارش مسائل احتمالی موجود در سیستم های هواپیما فرایند بازرسی، تعمیر و تعویض قطعه های معیوب را سرعت ببخشند.
نکته قابل توجه اینکه پس از اتمام کلیه فرآیندهای کنترل بازرسی، نوبت به بازرسی فنی خلبان ها می رسد و این در حالی است که ترمینال های فرودگاه ها مملو از مسافران در حال انتظار است.
پس از انجام بردینگ و پرواز هواپیما اعضای تیم بازرسی فنی به سراغ آنالیز و آماده سازی هواپیمای بعدی می روند.
منبع: کجارو / The Daily Telegraph