موتور تیبا روی شاهین سوار می گردد
به گزارش مجله بهسان، با اعلام رسمی شرکت سایپا، قرار شده موتور هشت سوپاپ و توربو تیبا که 108 اسب قدرت دارد، روی سدان مدرن شاهین سوار شود. آیا این خودرو با این پیشرانه شانسی در بازار دارد؟

خب بی هیچ تعارفی اصلا انتظار نداشتیم سایپا سراغ ساده ترین و اولین سناریوی خود برای پیشرانه شاهین برود. نه اینکه انتظار نداشتیم. تصور می کردیم این پیشرانه در اولویت های بعدی شرکت باشد اما خب نصب توربوشارژر امروزه به ساده ترین کار برای شرکت های خودروسازی تبدیل شده و آنها را اغلب از شر هزینه گزافی که باید بابت تولید و طراحی یک موتور جدید بدهند، رها می کند. خب این کار خوبی است اما نه وقتی با وجود این همه تکنولوژی و امکان، ما همچنان سراغ پیشرانه های هشت سوپاپ برویم. کاری که اگر صورت می گرفت احتمالا موتور شاهین مشخصات جالب تری داشت و به جای قدرت 108 اسبی و گشتاور 165 نیوتن متری، حداقل 140 اسب قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور را تحویل خریداران می داد. ارقامی که برای سدانی اقتصادی، مدرن و شهری همچون شاهین کشش بهتری را به ارمغان می آورد و این محصول را با آن طراحی مناسب، به قوای فنی متعاد ل تری می رساند. کارشناسان و منتقدان سایپا می گویند این قدرت با تغییر آرایش فنی موتور از هشت سوپاپ به 16 سوپاپ و بهبود در آلیاژهای به کار رفته در موتور، در دسترس بود و می توانست زمینه ارتقای خودرو را فراهم کند.
حالا اما فعلا ماییم و یک موتور هشت سوپاپ توربو. خب در مقام مقایسه با دنا پلاس، چری آریزو5، ام جی 360 معمولی یا بسترن B30، این پیشرانه در انتهای گروه قرار دارد. موتور دنا طبیعتا با 115 اسب قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور بهترین وضعیت را دارد آن هم در حالی که با 200 سی سی حجم بیشتر به سامانه توربو هم مجهز نیست. موتور تنفس طبیعیام جی 360 معمولی هم با حجم 1500سی سی 110 اسب قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور دارد. پیشرانه چری آریزو5 هم با توان 116 اسب و گشتاور 141 نیوتن متر قدرت مناسبی برای حجم 1500سی سی به خریداران می دهد. موتور بسترن B30 اما وضعیتی مشابه شاهین دارد. این خودرو در بخش موتور به سامانه توربو مجهز نیست ولی از تکنولوژی 16 سوپاپ و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها برخوردار بوده و با حجم 1600 سی سی 107 اسب قدرت و151 نیوتن متر گشتاور دارد.
خب مشخصات موتور رقبای برتر این کلاس به طور واضح سطحی بالاتر از شاهین را نمایش می دهند ولی این همه چیز نیست. منابع نزدیک به سایپا می گویند این کار دلیل داشته است. گویا سایپا این حرکت را با هدف پایین نگه داشتن قیمت تمام شده خودرو در رده ای قابل دستیابی برای طیف وسیع تری از خریداران انجام داده و احتمالا در گام های بعدی از همین موتور سطوح بالاتری از قدرت را بیرون می کشد. کاری که ایران خودرو هم با موتور EF7 انجام داد و امروز توانسته به خوبی نیاز خود را به پیشرانه های پرتوان تر با این استراتژی بپوشاند.
منبع: دیوار