فیلم سوپرمن جیمز گان آخرین فرصت دی سی برای رستگاری است
به گزارش مجله بهسان، بعد از اکران آکوامن و پادشاهی گمشده، دی سی با راهنمایی جیمز گان و پیتر سفرن و با راه اندازی دوباره دی سی استودیوز و یک دنیای سینمایی بلندپرواز تازه (DCU)، وارد دوره استراحت کوتاهی شده تا به سمت مسیر تازه ای حرکت کند. این برنامه های تازه اوایل 2023 رونمایی شدند و شامل داستان هایی در سینما و تلویزیون می شوند و احتمالا به دنیای بازی های ویدیویی هم ورود پیدا خواهند کرد. دنیای سینمایی تازه دی سی رسما با سریال انیمیشنی مخلوقات کماندو (Creature Commandos) اواخر سال جاری آغاز خواهد شد اما آغاز اصلی را باید سوپرمن (Superman) به کارگردانی خود جیمز گان بدانیم که در حقیقت اولین پروژه سینمایی آن ها است و هم اکنون در دست فراوری واقع شده است. این فیلم شاید آخرین فرصت دی سی برای جبران اشتباهات گذشته اش باشد.
سال جاری، جوکر: جنون مشترک (Joker: Folie à Deux) تنها فیلم دی سی است که اکران می گردد و آن هم با دنیایی که گان و سفرن در حال توسعه آن هستند، ارتباطی ندارد. این فیلم در دنیای مستقل خود اتفاق می افتد و با درجه سنی بزرگسالان (R) روی پرده خواهد رفت. اما سال آینده، با اکران فیلم های نو مارول مانند چهار شگفت انگیز و کاپیتان آمریکا: دنیای نو شگفت انگیز، همه نگاه ها به سوپرمن خواهد بود و اهمیت آن از همواره بیشتر است.
سوپرمن جیمز گان یک دنیای سینمایی تازه را آغاز می نماید
سوپرمن جیمز گان به لیست بلندبالایی از فیلم ها می پیوندد که در پی راه اندازی یک دنیا سینمایی برای رقابت با دنیای سینمایی مارول هستند؛ شاید احتیاجی به گفتن نباشد اما مارول در یک دهه اخیر، پادشاه بی چون وچرای دنیاهای سینمایی بوده است و استودیوهای متعددی کوشش کردند تا با آن وارد رقابت شوند یا حداقل فرمول هایش را به کار بگیرند اما به پیروزیتی نرسیدند. فیلم هایی مانند مومیایی، برج تاریک و مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2، همگی با هدف مشابهی فراوری شدند اما واقعیت این است که هر کسی نمی تواند یک دنیای سینمایی یکپارچه و پیروز خلق کند. اما دنیای سینمایی نو دی سی حداقل تا اینجا امیدوارنماینده به نظر می رسد زیرا جیمز گان و پیتر سفرن را در پشت خود دارد و آن ها در مقایسه با مدیران قبلی، آینده تعیین تری را برای دی سی ترسیم نموده اند.
اما دی سی حالا بیشتر از هر زمان دیگری به یک اثر پیروز احتیاج دارد و آن اثر پیروز باید سوپرمن باشد تا هواداران مطمئن شوند که این دنیای سینمای نو هم مانند دنیای پیشرفته دی سی (DCEU) به بیراهه نمی رود. در حال حاضر تعیین نیست بودجه فیلم سوپرمن چقدر است، اما بازگشت سرمایه و سودآوری اولین مانع بزرگ خواهد بود، و بعد از آن، کیفیت فیلم است که اهمیت ویژه ای دارد. متاسفانه، از زمان نسخه کلاسیک 1978، هیچ کدام از فیلم های سوپرمن نتوانسته اند مخاطبان را به طور کامل راضی نمایند. بازگشت سوپرمن (2006) و مرد فولادی (2013)، هر دو به خاطر رویکردشان و نحوه به تصویر کشیدن این شخصیت مورد انتقاد قرار گرفتند. سوپرمن جیمز گان برای اینکه منظره بزرگ دنیای سینمایی نو دی سی به درستی شکل بگیرد، باید به آن نسخه کلاسیک دهه 70 میلادی نزدیک گردد. اگر سوپرمن پیروز گردد، بی تردید فشار کمتری روی پروژه های بعدی این شرکت وجود خواهد داشت.
برادران وارنر قبلا هم این مسیر را رفته است
ایده یک دنیای مشترک برای شخصیت های دی سی -که شامل فیلم ها و سریال ها و بازی ها می گردد- در تئوری هیجان انگیز است. با این حال، فشار روی سوپرمن بیشتر هم می گردد، چون این دومین کوشش برادران وارنر برای ساخت یک دنیای سینمایی پیروز برای دی سی است. شکی وجود ندارد که دنیای سینمایی پیشین آن ها یک شکست تمام عیار بود، هرچند که آثاری مثل زن شگفت انگیز، جوخه انتحار و آکوامن به پیروزیت رسیدند. اما در هر صورت، این مجموعه سقوط آزاد غم انگیزی را تجربه کرد و تقریبا همه هواداران از آن ناامید شدند؛ بنابراین بدیهی است که بسیاری از هواداران نسبت به دنیای نو دی سی بدبین باشند.
از قلم نیاندازید که دنیای سینمایی پیشرفته دی سی هم با فیلمی از سوپرمن آغاز شده بود؛ اثری که بازخوردهای ضدونقیض دریافت کرد و این دنیای سینمایی، پس از آن هرگز نتوانست به آن نقطه اوج مورد انتظار برسد. اینکه سوپرمن پیروز گردد یا شکست بخورد، سرنوشت بسیاری از ابرقهرمانان دی سی را برای داشتن فیلمی نو تحت تاثیر قرار می دهد. خوشبختانه، فیلم در دستان توانای جیمز گان واقع شده است، کسی که چندین بار ثابت نموده یکی از برترین فیلمسازان ژانر ابرقهرمانی است. اما نمی توان از کنار این حقیقت عبور کرد که دنیای پیشرفته دی سی قبلا باعث دلسردی مخاطبان شده است، و اگر این اتفاق دوباره تکرار گردد، آن ها شاید فقط در پی فیلم های بتمن باشند و باقی آثار را نادیده بگیرند؛ در این صورت، برند دی سی -حداقل در حوزه سینما- شاید دیگر نتواند خودش را احیا کند.
خوب یا بد، جیمز گان حرف اول و آخر را می زند
جیمز گان شاید فیلمساز قابل اعتمادی در این ژانر باشد اما او هرگز رئیس استودیو نبوده است. بعلاوه به ندرت در تاریخ اتفاق افتاده است که رؤسای استودیو همزمان کارگردانی فیلم های خود را نیز برعهده داشته باشند. گان، کارگردان، نویسنده و تهیه نماینده سوپرمن است. نزدیک ترین مثالی که به فکر می رسد، شاید جرج لوکاس و پیش درآمدهای جنگ ستارگان باشد. حال، گان تنها کسی نیست که دی سی استودیوز را اداره می نماید، اما اینکه شخصی که مسئول آینده برند نیز هست، کارگردانی فیلم اول مجموعه را برعهده بگیرد، فشار زیادی روی آن اثر سینمایی می گذارد.
اگر رویکرد شخصی جیمز گان به سوپرمن به شکلی باشد که مخاطبان با آن ارتباط برقرار ننمایند، شرایط برای سوپرمن حتی در مقایسه با مرد فولادی زک اسنایدر هم سخت تر می گردد، زیرا زک اسنایدر هرگز رئیس استودیو نبود. از طرف دیگر، کارگردانی فیلم به وسیله جیمز گان اطمینان می دهد که سوپرمن برداشتی نو از کمیک مرد فردا (Superman: Man of Tomorrow) ارائه خواهد نمود و اگر خوش ساخت باشد، مخاطبان را به دنیای سینمایی نو دی سی علاقه مند می نماید.
محبوبیت فیلم های ابرقهرمانی کاهش یافته است
کیفیت بالای سوپرمن جیمز گان به تنهایی کافی نیست تا فیلم پیروز و پرفروش گردد. کوشش دی سی برای راه اندازی این دنیای سینمایی در زمانی اتفاق می افتد که فیلم های ابرقهرمانی از آن پیروزیت های باورنکردنی که به طور معمول به دست می آوردند، فاصله گرفته اند. فیلم های مادام وب، مارول ها، بلو بیتل و فلش با فروش ضعیفی در گیشه روبرو شدند، در حالی که آکوامن و پادشاهی گمشده اگرچه عملکرد بهتری داشت، نصف قسمت قبلی اش فروخت. به طور کلی، فیلم های بلاک باستری که انتظار داشتیم گیشه را یک تکان اساسی دهند، در سال 2024 با مشکل جذب مخاطب روبه رو هستند. البته به احتمال زیاد ددپول و ولورین و جوکر: جنون مشترک می توانند به این ژانر رونق دوباره ای بدهند، اما همچنان به پیروزیت های بیشتری احتیاج است تا مطمئن شویم که سینمادوستان با آثار ابرقهرمانی آشتی نموده اند.
هم دی سی -و هم مارول- به پیروزیت بزرگ سوپرمن احتیاج دارند تا جان دوباره ای به ژانر بدهد؛ ژانری که برای استودیوها در طول این سال ها، پیروزیت های بی شماری به ارمغان آورده است. خبر خوب این است که هیچ قهرمان دیگری وجود ندارد که بتوان روی او بیشتر از سوپرمن برای احیای این ژانر حساب کرد و پیروزیت بالقوه این فیلم می تواند بی حد و مرز باشد. هرچند رسیدن به مرز فروش یک میلیارد دلار برای سوپرمن کمی دور از فکر به نظر می رسد، اما این فیلم باید ثابت کند که آثار ابرقهرمانی هنوز هم می توانند سودآور باشند. این اقتباس های کمیک بوکی دهه ها دوام آورده اند و اکنون زمان آن فرا رسیده ابرقهرمانی که همه چیز را آغاز کرد (سوپرمن افسانه ای)، فیلم های ابرقهرمانی را هم دوباره به اوج برساند.
استودیوها هم البته بی تقصیر نیستند، آن ها با تمرکز بر کمیت به جای کیفیت، به مسئله ای که فیلم های ابرقهرمانی با آن روبرو هستند، دامن زده اند و بارها با فیلم های ضعیف باعث خشم مخاطبان شده اند. حتی استودیوی مارول که در گذشته همه فیلم هایش پرفروش بودند، حالا در پی تغییرات اساسی است، اما حتی اگر به مسیر درست برگردد، باز هم شاید هرگز نتواند پیروزیت های انتقام جویان: انتها بازی را تکرار کند. در سوی دیگر، دی سی هنوز به طور کامل به پتانسیل خود دست پیدا ننموده و به جایگاه و محبوبیت سینمایی مارول در سال های اخیر، نزدیک هم نشده است.
تا به امروز، فیلم های ابرقهرمانی پرخرج زیادی ساخته شده اند، بسیاری از آن ها پیروز بوده اند و بسیاری هم شکست خورده اند. همزمان با کاهش محبوبیت ژانر ابرقهرمانی در سینما و وعده هایی که دی سی به هواداران می دهد، هیچ فیلم دیگری به میزان سوپرمن برای پیروزیت تحت فشار قرار ندارد. پس از انتشار اولین تصاویر از سوپرمن نو، بازخوردها آن طور که دی سی انتظار داشت مثبت نبود اما هنوز چیزهای هیجان انگیز زیادی به جای مانده تا مخاطبان را سر ذوق بیاورد و آغاز شکوهمندی را برای دی سی رقم بزند. هواداران سال هاست که آرزو دارند دی سی را در اوج ببینند و سوپرمن جیمز گان، احتمالا آخرین فرصت دی سی برای تحقق این آرزو است.
منبع: CBR
منبع: دیجیکالا مگ