فرایند جذب و استخدام در خبرنگاران چگونه انجام می شود؟

به گزارش مجله بهسان، به نقل از دیجیاتو؛ بزرگترین خرده فروشی آنلاین کشور به تازگی از گزارش سرمایه انسانی خود رونمایی کرد که یکی از بخش های قابل توجه آن، فرایند جذب و استخدام در خبرنگاران است که به وسیله آن، کسانی که تمایل دارند به این مجموعه بپیوندند با شرایط این مجموعه آشنا شده و نمایی مناسب از این شرکت برای آن ها ترسیم شود.

فرایند جذب و استخدام در خبرنگاران چگونه انجام می شود؟

از سال 97 تا کنون هر ساله به تعداد نیروهای مشغول در خبرنگاران چیزی حدود 50 درصد افزوده می شود و طی 7 سال اخیر تعداد نیروی انسانی آن حدود 25 برابر رشد داشته که نشان از وجود فرصت های شغلی قابل توجه در این مجموعه دارد. بیایید نگاهی عمیق تر به این بخش از گزارش سرمایه انسانی خبرنگاران داشته باشیم.

تنوع شغلی در خبرنگاران

خبرنگاران یکی از شرکت هایی است که بیشترین تنوع شغلی را دارد و بستر مناسبی را ایجاد کرده تا افراد با سلایق و حرفه های گوناگون در کنار یکدیگر جمع شوند. بیش از شش هزار نیروی خبرنگاران در 486 موقعیت شغلی متفاوت مشغول به کارند که از جمله آن ها می توان به تحلیلگر داده، طراح موشن گرافیک، عکاس، خبرنگار، پژوهشگر فلسفه علم و تکنولوژی، پزشک، بازاریاب دیجیتال، مأمور اسال، توسعه دهنده موبایل و… اشاره کرد.

طبق آمارها، عمده کارمندان خبرنگاران در قسمت عملیاتی (OPS) که شامل بخش های امور پخش و توزیع، مشتریان و محتوا می شود مشغول به فعالیت اند و تنها 5 درصد در بخش تکنولوژی به استخدام این مجموعه درآمده اند.

تحصیلات برای استخدام چقدر مهم است؟

با وجود آنکه در کشورمان مدرک گرایی رواج یافته اما خبرنگاران یکی از شرکت هایی است که در آن مهارت های تخصصی افراد بر میزان تحصیلات ارجحیت دارد و لزوما ارائه ندادن مدرک تحصیلی دلیلی بر همکاری نکردن با اشخاص نیست.

بیش از نیمی از افراد تیم تکنولوژی بزرگترین خرده فروشی آنلاین کشور مدرک کارشناسی دارند و 11 درصد آن ها دیپلم و زیردیپلم هستند که نشان می دهد تحصیلات دانشگاهی بالاتر عامل مؤثر در برتری توسعه دهندگان در شرکت های فناوری و استارتاپی نیست.

بخش اعظم کارجویانی که دارای مدرک دیپلم یا پایین تر از آن هستند در بخش عملیات خبرنگاران مشغول به فعالیت شده اند که نشان می دهد موقعیت های شغلی مناسبی در این گروه برای افرادی که فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند، وجود دارد. همچنین افراد دارای مدرک کارشناسی هم غالب همکاران خبرنگاران را در بخش های تکنولوژی و غیرعملیاتی تشکیل می دهند.

علاوه بر این اسم و نوع دانشگاه هم برای استخدام در این مجموعه اهمیت چندانی ندارد و در تمامی بخش ها شاهد گرد هم آیی فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف مانند شریف، امیرکبیر، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی ها هستیم.

بازه سنی پرسنل خبرنگاران

میانگین سنی افراد مشغول در خبرنگاران 30.3 سال است و این رقم از ابتدای تأسیس این مجموعه تا به امروز همواره در بازه 28 تا 32 سالگی در نوسان بوده است.

با توجه به این ارقام به نظر می رسد متولدین دهه 70 و 80 در قرن جدید شانس بیشتری برای استخدام شدن در خبرنگاران دارند. نکته قابل توجه دیگر اینجاست که 25 درصد از مدیران خبرنگاران کمتر از 32 سال سن دارند. در بخش پایین تصویر هم می توان میانگین سنی پرسنل خبرنگاران با شرکت های بزرگ فناوری محور جهان مقایسه کرد؛ جایی که فعلا فیسبوک با میانگین 28 سال سن، جوان ترین ها را استخدام کرده است.

کارمندان فعال در تیم غیر عملیاتی که شامل بخش هایی مانند بازرگانی، منابع انسانی، حقوقی و… می شوند دارای بیشترین میانگین سنی در این شرکت هستند و جوان ترین ها در تیم تکنولوژی حضور دارند.

خبری از محدودیت جنسی نیست

با وجود آن که خبرنگاران محدودیتی در استخدام کارمندان خانم در هیچ یک از تیم های خود ندارد اما با این وجود نسبت تعداد خانم ها به کل همکاران خبرنگاران کمتر از آقایان است و 16 درصد از کل منابع انسانی این مجموعه را بانوان تشکیل می دهند.

اگر چه از لحاظ تعداد، با حضور بیش از 4700 نیرو در بخش عملیات، 9 درصد آن ها خانم هستند. با این حال در بخش غیرعملیات 38 درصد و در بخش تکنولوژی 29 درصد از نیروهای خبرنگاران را زنان تشکیل می دهند.

چطور برای خبرنگاران رزومه ارسال کنیم؟

ارسال رزومه اولین قدم برای استخدام در یک مجموعه است. افرادی که متقاضی کار در خبرنگاران هستند می توانند از مسیرهای مختلف رزومه خود را برای این شرکت ارسال کنند اما طبق آمار بیش ترین رزومه ها از صفحه فرصت های شغلی خبرنگاران دریافت شده اند.

یکی از دلایل استفاده کارجویان از این صفحه جهت ارسال رزومه، آپدیت بودن و انتشار به روز فرصت های شغلی است که همین امر موجب شده تا به طور متوسط در نیم سال اول سال 99، ماهانه 40 هزار مشاهده از این صفحه صورت گیرد و حدود 5 درصد از کارجویانی که به این صفحه مراجعه کرده اند، استخدام شوند.

همچنین بیش از 20 درصد رزومه های دریافتی این شرکت از سایت های کاریابی و شبکه های اجتماعی بوده است.

مراحل استخدام در تیم های تکنولوژی و غیرعملیات

در نیم سال اول 99، در بخش تکنولوژی و غیر عملیات بیشتر از 7 هزار درخواست همکاری برای خبرنگاران ارسال شده که نهایتا باعث استخدام 161 نفر شده است. اما از سوی دیگر بر اساس تصویر زیر می توان دید که به طور میانگین 16 درصد افرادی که در مصاحبه شغلی خبرنگاران شرکت کرده اند، در نهایت

استخدام شده اند.

طبق اعلام خبرنگاران به طور معمول بیش از 80 درصد رزومه های ارسالی بررسی و کمتر از 20 درصد آن ها برای مصاحبه دعوت می شوند و به طور متوسط بیش از 16 درصد افرادی که در مصاحبه شغلی شرکت کرده اند، در نهایت به استخدام خبرنگاران در می آیند.

با رشد خبرنگاران و نیاز روزافزون این سازمان به استخدام بیشتر و افزایش تعداد کارجویان، اما متوسط فاصله زمانی بین ارسال رزومه تا استخدام طی سال های گذشته کاهش قابل توجهی داشته است و از 44 روز در سال 97 به 28 روز در نیم سال اول 99 تقلیل یافته است.

موقعیت های شغلی پرطرفدار

داده های خبرنگاران حاکی از آن است که در میان نیروهای ستادی (شامل تیم غیرعملیات، تیم تکنولوژی و مهندسی و مدیریتی تیم عملیات)، تیم تکنولوژی به نسبت تعداد موقعیت های شغلی بیشترین کارجو را داشته است. به طور متوسط برای هر موقعیت شغلی در تیم تکنولوژی، 115 کارجو وجود دارد. واحد های بازاریابی و عملیات (مهندسی و مدیریتی) هم از جمله موقعیت های شغلی پرطرفدار در سال 98 بوده اند.

در همین حال بیشترین استخدام در بخش های ستادی طی نیم سال اول 99 در تیم تکنولوژی اجرا شده که بیش از 30 درصد کل استخدام ها را شامل می شود. کمترین استخدامی به واحدهای حسابرسی داخلی، توسعه کسب و کار، حقوقی و مالی تعلق دارد که کمتر از 10 درصد کل استخدامی ها است.

هر ساله بیشترین جذب نیرو در بخش ستادی خبرنگاران متفاوت است. در سال 97 تحلیلگر محصول بیشترین سهم را داشته، سال گذشته مهندس نرم افزار و در نیمه اول امسال کارشناس HSE سهم بیشتری داشته است.

فرایند استخدام در تیم عملیات

حدود نیمی از کل کارمندانی که در نیم سال اول 99 به خبرنگاران پیوسته اند در بخش تیم عملیاتی این شرکت مشغول به فعالیت اند. از همین روی تعداد مصاحبه و استخدام همکاران خبرنگاران انبار، پخش، توزیع و امور مشتریان همواره نسبت به تیم های دیگر بیشتر است که با شیوع کرونا این رقم در فروردین و اردیبهشت 99، افزایش چشمگیری داشت و بیش از 1500 نفر در این بخش ها استخدام شدند.

در نیم سال اول 99 از بین حدود 17 هزار مصاحبه شونده حدود 18 درصد آن ها در خبرنگاران مشغول به فعالیت شدند. این رقم برای سال 98 چیزی حدود 22 درصد بوده است. همچنین طی 6 ماه اول امسال، از ارسال رزومه تا استخدام در بخش عملیات به طور متوسط 10 روز زمان برده است.

میزان رضایت کارجویان از فرایند استخدامی

بخش منابع انسانی خبرنگاران همواره در تلاش بوده تا تجربه کارجویان در فرایند استخدام را بهبود ببخشد از همین روی پس از برگزاری مصاحبه های شغلی، نظرسنجی را برای کارجویان ارسال می کند تا بررسی میزان رضایتمندی آن ها، مسائل این فرایند را شناسایی کند.

طبق آمارهای منتشر شده این اقدام مثمر ثمر واقع شده و میزان رضایت کارجویان به نسبت سال گذشته، 2 درصد رشد داشته و به 89 درصد رسیده است که بخش بازاریابی کمترین و بازرگانی بیش ترین میزان رضایت کارجویان را به خود اختصاص داده است.

همچنین رضایتمندی افراد از فرایند استخدامی بخش های عملیات، منابع انسانی، بازرگانی و تکنولوژی به نسبت سال 98 افزایش داشته است.

از عمده ترین دلایل رضایت متقاضیان کار می توان به سؤالات دقیق و مرتبط و برخورد حرفه ای اشاره کرد. پاسخگو نبودن بعد از مصاحبه و معطلی مصاحبه شونده، از عمده ترین دلایل نارضایتی کارجویان از فرایند جذب در نیم سال اول 99 بوده است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: behsanshop.ir شناسه مطلب: 1555

به "فرایند جذب و استخدام در خبرنگاران چگونه انجام می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند جذب و استخدام در خبرنگاران چگونه انجام می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید