طراحی هواپیمای کوتاه بُرد جهت کاهش زمان مسافت بین شهری

به گزارش مجله بهسان، از سال 1935 تا 1948، شرکت فرانسوی مابوسین به واسطه فراوری هواپیمای سبک اسپرت شناخته می شد.

طراحی هواپیمای کوتاه بُرد جهت کاهش زمان مسافت بین شهری

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش مجله بهسان و به نقل از زومیت، نام این شرکت اکنون از طریق یک استارتاپ فرانسوی احیا شده و طبق برنامه، قرار است به فراوری هواپیماهایی با قابلیت پرواز کوتاهبرد (STOL) بپردازد.

امروزه عبارت هواپیمای عمود پرواز (VTOL) که انتخاب مناسبی برای تاکسی های پرنده به شمار می آید، برای بسیاری افراد آشنا است. به دلیل توانایی پرواز و فرود مشابه هلی کوپتر، این وسایل نقلیه توانایی حمل مسافر در محیط های شهری با استفاده از مکان هایی مانند بام برج های تجاری دارا هستند و به محض دستیابی به ارتفاع پرواز مناسب، امکان تغییر به یک هواپیمای معمولی با سرعت و بهره وری بالا دارند. یکی از چالش های پیش رو جهت توسعه هواپیمای عمود پرواز عملیاتی در این حقیقت نهفته است که این وسایل پرنده احتیاج به فراوری مقدار زیادی نیروی بالابر در زمان آغاز پرواز (صعود به صورت عمودی) دارند که به نوبه خود احتیاج به مقدار زیادی انرژی خواهد داشت. این چالش فرصتی جهت استفاده از هواپیماهای مرسوم با توانایی پرواز و فرود در مسافت های کم فراهم می نماید. این هواپیماها امکان پرواز و فرود به صورت عمودی ندارند؛ اما احتیاج به باند پرواز کوتاه تری نسبت به هواپیماهای معمولی خواهند داشت. این بدان معنی است که این هواپیماها امکان پرواز و فرود در فرودگاه های کوچک در مراکز شهر موسوم به فرودگاه جیبی دارند؛ بنابراین در زمان مسافران بین شهری صرفه جویی می گردد و دردسر رفت و برگشت از فرودگاه های حومه شهر از بین خواهد رفت.

شرکت هواپیمایی مابوسین اکنون در حال کار روی دو مدل از چنین هواپیماهایی است. اولین نمونه با همکاری دانشگاه صنعتی بلفورت-مونتبلیارد و سایر شرکای صنعتی با نام Alérion M1h با ظرفیت دو سرنشین طراحی شده است. این هواپیما در زمان برخاستن و فرود از یک موتور الکتریکی استفاده خواهد نمود که باعث ایجاد سروصدای کمتر در فرودگاه های کوچک می گردد و در زمان افزایش سرعت به یک موتور احتراق درونی سوئیچ خواهد نمود. این مجموعه پیشرانه درکنار استفاده از مواد ترکیبی طبیعی سبک وزن، محدوده قابل دستیابی چند صد کیلومتری و سرعت گشت زنی 250 کیلومتر بر ساعت (155 مایل بر ساعت) برای این پرنده به ارمغان خواهد آورد. در ادامه نیروی مورد احتیاج تنها با یک پیل سوختی هیدروژنی تأمین خواهد شد.

هواپیمای دوم با نام Alcyon M3c و ظرفیت 5 سرنشین، امکان دستیابی به فواصل تا 1500 کیلومتر (932 مایل) با سرعت پرواز 370 کیلومتر بر ساعت (230 مایل بر ساعت) ارائه می نماید. مشابه مدل M1h، این پرنده پرواز را با یک پیشرانه هیبرید آغاز و سپس به یک منبع تأمین نیروی هیدروژنی سوئیچ خواهد نمود. پروانه های دوگانه انتهای هر بال با هدف بازیابی انرژی حرکت گردابی نوک بال به کار گرفته شده اند.

یکی از نمایندگان شرکت، کارایی هر دو مدل هواپیمای با برد کوتاه این شرکت را نتیجه طراحی پیچیده ساختار بال و اجزای فراوریکننده نیروی بالابر قوی (به عنوان مثال درگاه ها و فلپ ها) در ترکیب با وزن ساختاری پایین آن ها دانست. درنتیجه هر دو مدل باید سرعت استال بسیار پایینی داشته باشند. سرعت استال یکی از پارامترهای مهم هر هواپیما است. استال، حداقل سرعتی است که یک هواپیما توانایی پرواز با آن دارد. چنانچه سرعت هواپیما از این حد کمتر گردد منجر به سقوط آن می گردد؛ بنابراین سرعت استال پایین یک مزیت عظیم است.

مطابق برنامه ریزی اجرا شده، مدل هیبرید Alérion M1h اولین پرواز خود را در سال 2022 انجام خواهد داد و عرضه تجاری گسترده این مدل (و اولین پرواز نسخه هیدروژنی) در سال 2024 انجام خواهد شد. تجاری سازی مدل Alcyon M3c در سال 2026 اتفاق خواهد افتاد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: behsanshop.ir شناسه مطلب: 1329

به "طراحی هواپیمای کوتاه بُرد جهت کاهش زمان مسافت بین شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی هواپیمای کوتاه بُرد جهت کاهش زمان مسافت بین شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید