اطلس اتوماتیک سایپا معرفی گردید ، همان همیشگی اما با یک تغییر
به گزارش مجله بهسان، اطلس اتوماتیک سایپا رونمایی شد. گیربکس اطلس اتوماتیک قرار است با یک تغییر به بازار بیاید که عملکرد و حس رانندگی متفاوتی نسبت به پیش دارد. اطلس و سهند محصولات نو و جایگزین خودرو کوییک و ساینا هستند.
بیت ران - رضا نوروزی: سایپا چند ماه پیش اعلام نمود در حال کار روی پروژه ای است که باعث تغییر در عملکرد و حس رانندگی نمونه های اتوماتیک اطلس و سهند خواهدشد. این توانایی Sat Mode نام دارد. توانایی SAT Mode باعث بهبود لذت رانندگی در گیربکس های CVT به یاری ایجاد حس تعویض دنده با جلوگیری از تغییر پیوسته نسبت دنده می گردد. این حالت به افزایش عمر پولی ها و تسمه گیربکس، و کاهش مقدار نفوذ صدای به کابین خودرو در شتاب گیری ها منجر می گردد.
مسئولین سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد اطلاعاتی درباره این تغییر نداشتند. اما با توجه به اعلام چند ماه پیش سایپا، احتمال ایجاد این تغییر در اطلس اتوماتیک وجود دارد.
قابلیت نو گیربکس CVT اطلس اتوماتیک
توانایی SAT Mode با ایجاد فاصله بین روغن انتقال و قرقره محرک، از ایجاد اصطکاک بین قطعات جلوگیری نموده، و مصرف سوخت را کاهش می دهد. این توانایی در گیربکس های CVT نسل X-Tronic شرکت نیسان به عنوان مخترع و پیشرو گیربکس های CVT برای اولین بار عرضه شد. گیربکس CVT نسل اول معمولا پرش های بزرگی از یک دنده ثابت به دنده بعدی ایجاد می نمایند. اما گیربکس CVT نسل X-Tronic به صورت یکنواخت با انتقال در میان دنده ها و با حس یک دنده کاملا تنظیم شده، توان را به چرخ ها انتقال می دهد. گیربکس X-Tronic با حفظ و انتخاب دور موتور مناسب باعث بهینه سازی مصرف سوخت و افزایش کارایی می گردد.
یکی دیگر از تفاوت های گیربکس های CVT نسل پیش، حفظ دور موتور در مقداری است که موتور برترین عملکرد را دارد. این نوع عملکرد موجب می گردد رانندگی کسل نماینده باشد. اما در گیربکس های CVT نسل نو، تعدادی دنده مصنوعی تعریف می گردد که هنگام رانندگی، دور موتور ثابت نماند و عملکرد شبیه به گیربکس دستی، AT یا دوکلاچه باشد. به این صورت که گیربکس، تسمه و پولی ها را در یک موقعیت معین تثبیت نموده تا دور موتور به مقدار کافی بالا برود و سپس دنده را سبک تر می نماید تا دور افت کند.
پیشرانه اطلس اتوماتیک
در اطلس اتوماتیک نیز همانند نسخه دنده ای از موتور M15 GSI استفاده می گردد. این موتور می تواند 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. M15 GSI مجهز به دریچه گاز برقی و سیستم VVT روی سوپاپ های هوا است. بعلاوه این موتور از اگزاست منیفولد استیل همانند نسخه توربو استفاده می نماید. مجموع این تغییرات باعث افزایش 3 اسب بخار قدرت و 10 نیوتن متر گشتاور و بهبود نمودار گشتاور شده است. موتور M15 نصب شده روی خانواده تیبا و کوییک، 87 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن متر گشتاور داشت.
امکانات بیشتر در نسخه اتوماتیک
تیپ E نسخه اتوماتیک سایپا اطلس خواهدبود. این خودرو از امکاناتی همانند فرمان یاریی برقی، تشخیص نقطه کور BSD، سانروف، رینگ آلومینیومی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری و سامانه کنترل آغاز حرکت در سربالایی بهره می برد. بعلاوه آپشن های دیگری چون مانیتور 7 اینچی، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور و باران، کروزکنترل و محدودنماینده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، آنتن سقفی کوسه ای، آینه های تاشو برقی، کامپیوتر سفر، دی لایت و TPMS، تریم دو رنگ بدنه و گرم کن صندلی راننده در اطلس اتوماتیک عرضه می شوند.
منبع: بیت ران