آیا خودرو های برقی می توانند در حال حرکت شارژ شوند؟
به گزارش مجله بهسان، البته تکنولوژی شارژ خودرو های الکتریکی رو به پیشرفت است و بعضی شرکت ها و سازمان ها، امکان شارژ در حین رانندگی را نیز فراهم نموده اند. ببینید این فناوری ها چگونه کار می نمایند.
شارژ خودرو های برقی در حین حرکت، می تواند خیال رانندگان را از بابت تخلیه احتمالی باتری و ماندن در جاده، راحت کند؛ چیزی که بر محبوبیت این وسایل نقلیه می افزاید. اما آیا چنین امکانی وجود دارد؟
از زمان معرفی خودرو های برقی، یکی از نگرانی های اصلی این بود که چقدر طول می کشد تا باتری آن ها شارژ گردد. برخلاف خودرو های بنزینی که در کمتر از پنج دقیقه سوخت گیری می شوند، برای شارژ 80 درصدی یک ماشین برقی دست کم باید 20 دقیقه منتظر بمانید؛ تازه اگر به یک سوپر شارژر دسترسی داشته باشید. در صورت استفاده از شارژر خانگی تایپ 1، این زمان می تواند به چند ساعت یا حتی چند روز برسد.
البته تکنولوژی شارژ خودرو های الکتریکی رو به پیشرفت است و بعضی شرکت ها و سازمان ها، امکان شارژ در حین رانندگی را نیز فراهم نموده اند. ببینید این فناوری ها چگونه کار می نمایند.
دکل های شارژ کابلی
دکل های شارژ کابلی، اختراع جدیدی نیستند. مدت هاست که از این فناوری برای شارژ اتوبوس های شهری و قطار های برقی استفاده می گردد. حالا که بسیاری از کشور ها به سمت خودرو های برقی گرایش پیدا نموده اند، می توان این دکل های شارژ را برای استفاده اتوبوس ها و کامیون ها در بزرگراه ها نصب کرد.
همین حالا هم در بعضی از بزرگراه های عمومی آلمان، چنین خطوط شارژی وجود دارد و رانندگان کامیون های برقی می توانند در حین حرکت، از آن استفاده نمایند. شرکت زیمنس نیز زیرساخت مشابهی را در سوئد برپا نموده است.
اما در واقع، این کابل های شارژ برای استفاده خودرو های سواری، مناسب نیستند. حتی اتوبوس ها و کامیون های برقی نیز هنگام تردد در جاده های دور افتاده ای که تحت پوشش این شبکه کابلی قرار ندارند، با مشکل روبرو می شوند. اما به هر حال، از هیچ بهتر است و می تواند خودرو های بزرگ را بدون احتیاج به توقف، تا مقدار ای شارژ کند.
فناوری شارژ وایرلس
شما گوشی موبایل خود را به صورت بی سیم شارژ می کنید؛ پس چرا یک خودروی الکتریکی را نتوانید؟ از لحاظ تئوری، چنین چیزی امکان دارد، اما هنوز به مرحله کاربردی نرسیده است. برای استفاده از این فناوری، باید سیم پیچ های مسی در زیر آسفالت جاده ها نصب و خودرو های برقی هم به رسیور مورد احتیاج برای شارژ در حین حرکت، تجهیز شوند. عملیاتی کردن چنین طرحی، پرهزینه و پیچیده است.
با وجود این، هم اکنون چند شرکت و سازمان از جمله WiTricity، ElectReon و ElectReon روی فناوری شارژ وایرلس برای خودرو های الکتریکی کار می نمایند. حتی تسلا هم به فکر نصب تجهیزات شارژ بی سیم در اتومبیل های خود افتاده است.
پنل های خورشیدی سقفی
بعضی از استارتاپ ها، پنل های خورشیدی را روی سقف خودرو های الکتریکی کار گذاشته اند. نمونه اش، ماشین برقی Aptera که در صورت آفتابی بودن هوا، مسافت قابل پیمایش آن تا 65 کیلومتر افزایش می یابد. خوبی اش این است که در حال رانندگی هم شارژ می گردد.
دیگر خودروی برقی مجهز به پنل خورشیدی، Fisker Ocean Extreme نام دارد که با قیمت 69 هزار دلار، در حال فراوری است. اما اتکای صرف به پنل خورشیدی سقف ماشین برای شارژ باتری آن، عملی نیست؛ چرا که تحت شرایط ایده آل، از این طریق در هر سال فقط انرژی لازم برای پیمایش 2500 کیلومتر تامین می گردد.
سیستم ترمز احیانماینده
این روزها، بسیاری از خودرو های الکتریکی از ترمز احیانماینده (regenerative braking) استفاده می نمایند. عملکرد این سیستم به گونه ای است که هر زمان پدال ترمز را فشار دهید، باتری ماشین کمی شارژ می گردد. البته این قابلیت برای فول شارژ کردن باتری کافی نیست؛ ولی مسافت قابل پیمایش را 10 تا 20 درصد افزایش می دهد.
شارژ کامل خودرو های برقی در حین حرکت، کی و چگونه؟
همان طور که گفته شد، بسیاری از خودرو های برقی همین حالا هم به لطف ترمز احیانماینده، در حین حرکت شارژ می شوند؛ ولی برای فول شارژ شدن، باید به فناوری شارژ وایرلس و دکل های شارژ کابلی امیدوار باشیم. با فراگیر شدن وسایل نقلیه برقی در دهه آینده، احتمالا زیرساخت های لازم برای این کار نیز به وجود خواهند آمد. اصلا شاید در چند سال آینده، پنل های خورشیدی سقفی بتوانند قاعده بازی را عوض نمایند.
منبع: گجت نیوز
منبع: فرادید