با نگاه کاسبکارانه نمی توان از هویت و تاریخ یک شهر حرف زد

به گزارش مجله بهسان، به گزارش خبرنگاران، سومین نشست تخصصی گردشگری با حضور محمد جواد حق شناس، حسن خلیل آبادی، احمد مسجد جامعی، حجت نظری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ولی الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهرداران مناطق9، 12، 13، مهدی سیف رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران برگزار گردید. در ابتدا سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به ارتباط سینما با گردشگری بیان داشت: سینما قادر است تا به عنوان ابزاری قوی برای روایت صحیح جاذبه های گردشگری، به نحوی عمل کند که علاوه بر تغییر نگاه از بیرون، تغییر فرهنگی از درون را ایجاد کند. وی توضیح داد: این جاذبه های گردشگری، خود می توانند مکانی عالی برای لوکیشن فیلم های سینمایی باشند.

با نگاه کاسبکارانه نمی توان از هویت و تاریخ یک شهر حرف زد

وی معرفی جاذبه های گردشگری طبیعی، فرهنگ و آداب و رسوم از طریق ساخت مستند و فیلم های تاریخی و فرهنگی را بسیار موثر و کم هزینه از سایر روش ها در خصوص رونق گردشگری دانست و اضافه کرد: تهران ظرفیت قابل توجهی در جذب گردشگر دارد اما این ظرفیت ها زمانی به درستی دیده می گردد که که با مدد از هنرهفتم بتوانیم تصویر درستی از تهران روایت کنیم.

سیف با اشاره به موضوع گردشگری فرهنگی و سفرهایی که با انگیزه های فرهنگی صورت می گیرد، اظهارداشت: برگزاری جشنواره های مختلف از جمله فیلم در این حوزه مطرح می گردد که هنر سینما به عنوان ابزار قوی می تواند در حوزه دیپلماسی عمومی و تسهیل نماینده ارتباط میان ملت ها موثر باشد که امروزه نیز شهرهایی مانند ونیز، کن و برلین با جشنواره های فیلم شناخته می شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز در این نشست با اشاره به ارتباط و تعامل مدیریت شهری با صاحبان اندیشه و نخبگان در حوزه های مختلف اظهارداشت: تاکنون نشست های مختلفی را با این افراد داشته ایم و امیدواریم بتوانیم از نظرات آنان در حوزه هایی از جمله گردشگری، سلامت، کاهش آسیب های اجتماعی بهره مند شویم.

شجاع پوریان با اشاره به برنامه های ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: شهر تهران ظرفیت قابل توجهی در حوزه گردشگری دارد که متاسفانه ناشناخته است و در کوشش هستیم با اقداماتی تهران را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و امیدواریم که این امر با یاری کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر محقق گردد.

در ادامه این نشست، پنل تخصصی با حضور حسن خلیل آبادی، احمد مسجد جامعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد بهشتی رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، هارون یشایایی تهیه نماینده فیلم های سینمایی، شادمهر راستین فیلم نامه نویس، شهرام میراب اقدم کارگردان برگزار گشت و موضوع تهران، گردشگری و سینما مورد آنالیز نهاده شد.

راستین در این پنل با اشاره به ارتباط سینما و گردشگری اظهارداشت: سینما در سه حوزه فیلم، سالن و فضای بیرونی که مخاطبان با آن در ارتباط هستند، قابل آنالیز است، فیلم زمینه ای ایجاد می نماید که افراد در سینما حضور پیدا نمایند، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی چگونگی ساخت سالن سینما برای نمایش فیلم را مورد توجه قرار می دهد و همچنین سینما، بخشی از میراث معنوی محسوب می گردد.

بهشتی رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور با اشاره به ضرورت شناخت تهران و پیشینه آن گفت: از نیمه دوم دهه 40، تهران در آثار سینمایی به عنوان هویت تاریخی که تمام مکان های آن دارای شناسنامه هستند، نمایش داده می گردد اما این رویکرد به تدریج فراموش می گردد و از ابتدای دهه 80 در سینمای ما مکان هایی مانند سعادت آباد، پل چوبی، نام و موضوعیت پیدا می نمایند.

وی با اشاره به اینکه تهران دروازه ورود گردشگر به کشور شناخته می گردد و محل گذر است، اضافه کرد: این شهر می تواند به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری باشد. بهشتی اظهارداشت: زمانی که درباره مردم یک شهر، هویت، برند شهری، خاطره، تاریخ و ... سخن می گوییم، دستیابی به این اهداف با نگاه کاسبکارانه حاصل نمی شوند، تهران یکی از مهمترین مکان های کشور است که هویت مشخصی دارد و باید هویت آن را مورد توجه قرار دهیم. رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور گفت: براساس نگاه سوداگرانه می توان با اعتبار قابل توجه در آثار سینمایی تهران را زیبا نشان دهیم که این امر در جذب گردشگران سطحی موثر خواهد بود اما ما باید اقدامات شایسته ای را توسط ادبیات داستانی، شعر، نقاشی و سینما انجام دهیم که ملاقات در دل تهران اتفاق بیفتد. وی اضافه کرد: باید نسبتی بین تهران و سینما ایجاد گردد که ضمن انتقال فرهنگ و ارزش های جامعه، مسائل مطرح گردد و سینما در این زمینه راه گشا باشد، وقتی گفته می گردد که تهران زشت گردیده به این دلیل است که شناختی از ارزش های آن نداریم. یشایایی نیز در این نشست با اشاره به رویکردهای متفاوت به سینما گفت: سینمای ایران علاوه بر مکان، به معنای افراد و شخصیت های همچون عزت الله انتظامی است که در آثار مختلف نقش آفرینی کردند و سینمای ما را در جهان سربلند کردند و هیچ هنری به اندازه سینما نام ایران را پرآوازه نکرده است. این تهیه نماینده فیلم های سینمایی با بیان اینکه تهران در بسیاری از آثار سینمایی مانند فیلم اجاره نشین ها به کارگردانی داریوش مهرجویی معرفی گردیده، اضافه کرد: سینمای ما به لحاظ گردشگری آثاری دارد که ما می توانیم در گردشگری روزانه مان شخصیت های آنان را بشناسیم. وی با اشاره به فیلم روزی روزگاری سینما گفت: در این فیلم سینماهای تهران به عنوان بخش های هویت بخش این شهر، به عنوان مکان های مضمحل نشان داده شدند، سینماهایی که خراب شدند، امکانات کافی نداشتند و محکوم به تخریب بودند و بعضی از سالن های سینما نیز توسط شهرداری تهران ساخته شد.

محیط طباطبایی نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه شکل گیری سینما به عنوان پاتوق فرهنگی در تهران اظهارداشت: در دوران اوج حکومت مشروطیت از سال 1285 تا 1304 هست، ما شاهد گسترش فضاهایی به عنوان سالن های سینما و نمایش فیلم توسط مردم در شهر هستیم که شکل جدیدی از فضای عمومی، اجتماعی و مدنی شکل می گیرد.

وی اضافه کرد: سینما می تواند به عنوان مکانی برای نمایش فیلم و روایت کارگردانان مختلف از شهر و ویژگی های آن باشد و همچنین به عنوان پاتوقی برای انعکاس و روایت خاطرات مشترک در حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در این نشست تهران را شهری تاریخی و ایران کوچک دانست گفت: تهران هویت خاصی دارد اما به دلیل بی توجهی به این هویت در بین شهرسازی نوین گم گردیده ایم.

وی با اشاره به اینکه تهران می تواند مقصد گردشگری باشد، اضافه کرد: شهرها گاهی با جشنواره های مختلف مورد توجه نهاده شده و شناخته می شوند که براین اساس می توانیم با برگزاری جشنواره های مختلف از جمله فیلم و بهره مندی از تمام امکانات هنری شهر تهران و جاذبه های آن را معرفی کنیم که چنین اقداماتی علاوه بر ایجاد نشاط به زیست پذیری و زندگی بهتر در شهر یاری می نماید.

احمد مسجدجامعی در این نشست درباره پیشینه و ویژگی های تاریخی تهران و انعکاس آن در آثار سینمایی گفت: تهران دارای یک مقصد گردشگری نیست، دارای مقاصد گردشگری متعدد است که میتوان از طریق لوکیشن های فیلمبرداری، رشد و توسعه گردشگری را فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: behsanshop.ir شناسه مطلب: 26

به "با نگاه کاسبکارانه نمی توان از هویت و تاریخ یک شهر حرف زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با نگاه کاسبکارانه نمی توان از هویت و تاریخ یک شهر حرف زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید